لینک های دسترسی

Breaking News

ادامۀ درگیری حماس و اسراییل؛ تلاش‌ها برای استقرار آتش‌بس


با وصف تلاش‌ها برای استقرار آتش بس میان اسراییل و گروه‌های تندرو فلسطینی در نوار غزه، حملات راکتی حماس بر اسراییل و حملات هوایی نظامیان اسراییلی بر غزه همچنان ادامه دارد.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل روز چهارشنبه ۱۹ می (۲۹ ثور) هنگام صحبت در جمعی از دپلوماتان خارجی در واکنش به انتقادات مبنی بر تلفات غیرنظامیان در اثر حملات هوایی اسراییل گفت که نظامیان این کشور تمام تلاش خود را به خرج می‌دهند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند.

آقای نتنیاهو گفت: "نیروهای اسراییلی دقت تمام را به کار می‌برند تا به حملات [حماس] پاسخ دهند، اما آنان نمی‌توانند از تمام صدمات جانبی جلوگیری کنند."

گروهی از کارشناسان حقوق بشر ملل متحد روز سه شنبه با نشر بیانیه‌ای گفتند که حملات هوایی اسراییل بر ساحات مزدحم رهایشی غزه "حملات بی‌تفکیک و نامتناسب بر غیرنظامیان و دارایی‌های ملکی" را شامل می‌شود. در این بیانیه، گروه‌های تندرو فلسطینی نیز به راکت پراگنی "عمدی یا بی‌باکانه" بر اسراییل مقصر خوانده شده و عملکرد هر دو طرف "جنایت جنگی" قیاس شده است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد در یک پیام تویتر نگاشته است که "صدمۀ بزرگ انسانی و خسارات گسترده بر خانه‌ها و زیربناهای حیاتی در غزه" وارد شده است. او از جامعۀ جهانی خواسته است تا برنامه‌های بشردوستانۀ ملل متحد برای غزه را تمویل کنند.

فرانسه در هماهنگی با مصر و اردن قطع‌نامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشکش کرده و در آن خواستار توقف جنگ شده است. دفتر ریاست جمهوری فرانسه در مورد محتوای این قطع‌نامه گفته است: "هر سه کشور به سه عنصر ساده توافق کرده اند: گلوله باریباید متوقف شود، زمان برای استقرار آتش‌بس فرا رسیده است و شورای امنیت ملل متحد باید در این قضیه دخیل شود."

ایالات متحده، متحد اسراییل که به صفت یکی از پنج عضو شورای امنیت ملل متحد حق ویتو دارد، تا کنون مانع صدور اعلامیۀ این شورا به حمایت از آتش‌بس شده است. مقام‌های امریکایی گفته اند که چنین اعلامیه‌ای تلاش‌های دپلوماتیک برای پایان بخشیدن به خشونت را کمک نخواهد کرد.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید روز سه شنبه گفت: "هدف ما این است تا به این جنگ پایان ببخشیم. هر روز ارزیابی می‌کنیم که بهترین رویکرد کدام است. تا ایندم رویکرد ما این است که مباحثات شدید را در پشت صحنه پی‌گرفته ایم."

بنیامین نتنیاهو در یک نوار ویدیویی که روز سه شنبه نشر شد گفته است که اسراییل "ضربات غیرمنتظره" به حماس وارد کرده است. او گفته است که پاسخ نظامیان اسراییلی به حملات تندروان، درس عبرت برای دشمنان اسراییل است.

تا روز چهارشنبه ۱۹ می (۲۹ ثور) که دهمین روز درگیری بین حماس و اسراییل است، ۲۱۹ فلسطینی به شمول ۶۳ کودک در حملات هوایی اسراییل کشته شده و افزون بر ۱۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند. این جنگ بیش از ۵۸ هزار باشندۀ غزه را بیجا کرده است.

همچنان در اثر راکت‌پراگنی حماس بر اسراییل کم از کم ۱۲ اسراییلی به شمول یک کودک کشته شده است. قوای هوایی اسراییل گفته است که در بیش از یک هفتۀ گذشته حماس حدود ۳۷۵۰ راکت را از غزه به سمت اسراییل پرتاب کرده است که ۵۵۰ راکت کوتاهی کرده و در خود غزه اصابت کرده است.

نظامیان اسراییلی گفته اند که اکثر راکت‌های پرتاب شده از سوی حماس توسط سیستم دفاع راکتی اسراییل مسما به "گنبد آهنین" در هوا دفع شده است.

XS
SM
MD
LG