لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های جهانی به درگیری‌ها میان اسراییل و فلسطینی‌ها


با وارد شدن درگیری‌های میان اسراییل و فلسطینی‌ها به هفته دوم، رهبران کشورهای مقتدر جهان در خصوص این تنش‌ها موقف‌های مختلفی را از خود تبارز داده اند.

انگلا مرکل صدر اعظم آلمان امروز ۱۷ می (۲۷ ثور) در یک تماس تلیفونی با بنیامین نتنیاهو، از همبستگی کشورش با اسراییل اطمینان داده است.

با آنهم صدر اعظم آلمان خواستار توقف فوری خشونت‌ها میان اسراییل و فلسطینی‌ها شده است.

او حملات راکتی گروه حماس بر اسراییل را تقبیح کرده و گفته است اسراییل حق دارد در مقابل این حملات از خود دفاع کند.

اما در کویت،‌ سفیر جمهوریت چک برای طرفداری‌اش از اسراییل از مسلمانان و باشندگان کویتی عذرخواهی کرد.

مارتن وراک،‌ سفیر جمهوریت چک پس از آن توسط مقامات کویتی احضار شد که او در یک رسانهٔ اجتماعی عکس‌اش را با بیرق اسراییل نشر کرده و گفته بود که در کنار اسراییل می‌ایستد.

پسانتر، این دپلومات چکی در نامه‌ای که در تویتر سفارت نشر شد گفته است که نمی‌دانست این اقدامش احساسات اکثریت دوستان مسلمان و کویتی‌اش را جریحه‌دار می‌سازد و او از تمامی آنان، از کویتی‌ها و از فلسطینی‌ها معذرت می‌خواهد.

باشندگان کویت که تا اکنون چندین بار به طرفداری از فلسطینی‌ها دست به تظاهرات زده اند، گفته اند که کویت باید سفیر چک را اخراج کند.

در این حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز از اسراییل و فلسطینی‌ها خواست تا از غیرنظامیان، به ویژه کودکان حفاظت کنند.

او افزود که ایالات متحده تلاش دارد تا از طریق دپلوماسی به این خشونت نقطهٔ پایان گذارد و اگر جوانب در پی آتش‌بس باشند، کشورش آماده است کمک کند.

از آغاز درگیری‌ها به تاریخ ۱۰ می، بیش از ۲۰۰ فلسطینی، به شمول ۵۸ کودک و ۳۴ زن کشته شده و بیش از ۱۲۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

این در حالی است که در اثر حملات گروه حماس، تا اکنون ۱۰ اسراییلی، به شمول یک کودک کشته شده و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

با آنهم وزیر خارجهٔ ایالات متحده تصریح کرد که واشنگتن از حق اسراییل برای دفاع از خودش حمایت می‌کند. او از حماس و سایر گروه‌ها در غزه خواست تا فوراً حملات راکتی بر اسراییل را توقف دهند.

در پاریس، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه و عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر بر توقف درگیری‌ها میان اسراییل و فلسطینی‌ها توافق کردند.

رییس جمهور فرانسه از میانجی‌گری مصر برای حل این تنش‌ها اعلام حمایت کرد.

در این حال، سازمان جهانی صحت گفت که حفاظت از کارمندان و زیربناهای صحی در هر گونه وضعیت یک امر ضروری است.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت درگیری‌های میان دو کشور در غزه را تقبیح کرد.

از جانب دیگر، سازمان جهانی غذا گفته است که معاونت‌های فوری را به بیش از ۱۵۰۰ نفر در شمال غزه فراهم کرده است. این اداره برای فعالیت‌هایش در منطقه‌ از جامعهٔ‌ جهانی خواهان ۴۶ میلیون دالر شده است.

سمیر عبدالجابر، رییس برنامهٔ جهانی غذا در غزه گفت به بی‌جاشدگان یکی از مهمترین نیازمندی‌ها، مواد غذایی است.

او گفت که شماری زیادی از فروشگاه‌ها باز اند و مواد غذایی نیز در قابل دسترس است، اما مسدود شدن گذرگاه‌های غزه به زودی وضعیت را تغییر خواهد داد و مردم با کمبود غذا در حالی مواجه خواهند شد که نرخ مواد غذایی بلند خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG