لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان سال عاری از پولیو را پشت سرگذاشت


مقامات در پاکستان می‌گویند که آخرین واقعه ابتلا به ویروس وحشی پولیس در ۲۷ جنوری سال ۲۰۲۱ در پاکستان ثبت شده و به روز جمعه ۲۷ جنوری ۲۰۲۲ پاکستان نخستین سال عاری از پولیو را پشت سر گذاشت.

گرچه برای ریشه کن کردن رسمی این بیماری، یک کشور باید برای سه سال پیهم عاری از واقعۀ پولیو باشد، اما در کشوری چون پاکستان که کارمندان واکسیناسیون با شورشیان در تقلا استند، ۱۲ ماه زمان طولانی است.

جنگجویان پاکستانی پس از تسلط طالبان در افغانستان جسورتر شده و همواره تیم‌های واکسیناسیون پولیو را هدف قرار می‌دهند.

سدرا حسین، یکتن از واکسیناتوران که در ایالت خیبر پشتونخوا پاکستان مصروف واکسین کردن اطفال است به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "زندگی و مرگ به دست خداوند است. ما باید بیاییم. ما نمی‌توانیم به عقب برگردیم زیرا [این کار] دشوار است. "

روزنامه های پاکستان همواره خبرهایی از کشته شدن واکسیناتوران و محافظین آنان را به نشر می‌رساند. در تازه‌ترین حادثه یک محافظ تیم پولیو در کوهات پاکستان به ضرب گلوله کشته شد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که از سال ۲۰۱۲ تاکنون ۷۰ کارمند پولیو در حملات تندروان کشته شده‌اند که بیشتر آنان در ایالت خیبر پشتونخوا، جاییکه تحریک طالبان پاکستان فعالیت گسترده دارد، کشته شده‌اند.

اما سخنگوی تحریک طالبان پاکستان به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که "هرگز به هیچ یک از کارمندان پولیو حمله نکرده اند" و نیروهای امنیتی هدف آنها بوده است.

حبیب الله عارف، معاون کمیساری ساحۀ مردان گفت که مبارزه برای ریشه کن کردن پولیو، با تهدیدات امنیتی گره خورده است اما او با تاکید فراوان گفت: " پولیو را شکست خواهیم داد و تندروی را شکست خواهیم داد. "

برنامه‌های مبارزه با فلج اطفال پاکستان از سال ۱۹۹۴ با بیش از ۲۶۰ هزار واکسیناتور به گونهٔ منظم اجرا شده است. اما در بعضی از قسمت‌های کشور، اغلب با شک و تردید مواجه می شوند.

شهزاد بیگ، رییس برنامه ملی محو پولیو در پاکستان می‌گوید:"در مناطق خاصی از پاکستان، این [واکسین پولیو] یک توطیه غرب تلقی می‌شد. "

پولیو یک ویروس فلج کننده و حتا کشنده است. هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد، اما واکسین بی خطر و موثر می‌تواند کودکان را از این آفت نجات دهد.

واکسین فلج اطفال که چندین بار تجویز می شود، تقریباً برای همیش کودک را در برابر این بیماری معافیت می‌دهد. بنابراین استراتیژی محو فلج اطفال بالای واکسین کردن هر کودک استوار است تا زمانی که انتقال متوقف شود و دنیا عاری پولیو شود.

ریشه کن کردن فلج اطفال در سطح جهانی نزدیک است، اما تا زمانی که این بیماری در افغانستان و پاکستان از بین نرود، یک بار دیگر می تواند در سطح جهان منتشر شود.

XS
SM
MD
LG