لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت دادن پناهجویان از یونان به ترکیه آغاز شد


نهادهای مدافع حقوق بشر از این اقدام اتحادیۀ اروپایی انتقاد کرده اند.
نهادهای مدافع حقوق بشر از این اقدام اتحادیۀ اروپایی انتقاد کرده اند.

نخستین گروه ۲۰۲ نفری پناهجویان روز دو شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی، سوار بر قایق‌ها از جزایر لیسبوس و چیوس یونان به ترکیه برگشت داده شدند.

فعالان حقوق بشر از این طرح جنجال بر انگیز اتحادیۀ اروپایی که برای مسدود کردن جریان پناهجویان به قارۀ اروپا اتخاذ شده است، به شدت انتقاد کرده اند.

پرچم هایی با شعار "پناهجویان خوش آمدید. ترکیه خانۀ شما است" به پیشواز مهاجران در بندر دیکیلی ترکیه نصب شده بود.

جیورجوس کیریتسیس سخنگوی کمیتۀ دولتی "بحران مهاجران" یونان به تلویزیون دولتی آن کشور گفت که جز دو پناهجوی سوری که به خواست خود برگشتند، سایر پناهجویان برگشت داده شده به ترکیه، پاکستانی‌ها استند.

بر اساس توافق ماه گذشته میان ترکیه و اتحادیۀ اروپایی، آن عده پناهجویانی که پس از ۲۰ مارچ سال روان به گونۀ غیرقانونی از ترکیه وارد یونان می شوند، دوباره به ترکیه برگشت داده خواهند شد، جز کسانیکه شرایط پناهجویی را پوره کرده باشند.

جیورجوس کوسموپولوس مسوول سازمان عفو بین الملل در یونان گفت "این نخستین روز یک زمان دشوار برای حقوق مهاجران است. با وصف خلاهای جدی حقوق و حفاظت ناکافی در ترکیه، اتحادیۀ اروپایی این معاملۀ خطرناک را در پیش گرفته است."

آقای کوسموپولوس به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت "ترکیه مکان سوم امن برای پناهجویان نیست. مقام‌های اتحادیۀ اروپایی و یونان این را می دانند و عذری هم ندارند."

به دنبال امضای توافقنامه میان ترکیه و اتحادیۀ اروپایی حدود ۴۰۰۰ پناهجو و مهاجر در جزایر یونان بازداشت شده اند.

از زمانیکه اتحادیۀ اروپایی و یونان مرزهای خود را به روی پناهجویان بسته اند، جمعاً ۵۰ هزار پناهجو عمدتاً از سوریه، عراق و افغانستان در یونان سرگردان و بی سرنوشت مانده اند، اما تنها آنعده پناهجویانی که پس از ۲۰ مارچ به یونان رسیده اند، دوباره به ترکیه برگشت داده خواهند شد.

گزارش: اسوشیتدپرس

برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG