لینک های دسترسی

Breaking News

یادبود از نخستین سال‌روز کشته‌ شدن ده خبرنگار افغان


در نخستین سالیاد کشته شدن ۱۰ خبرنگار افغان، کمیته هماهنگی خبرنگاران از طرف‌های درگیر خواست که از کشتار خبرنگاران در افغانستان جلوگیری کنند.

در دهم ثور ۱۳۹۷ خورشیدی، شماری از خبرنگاران در کابل که برای پوشش یک حمله انتحاری به ساحه شش‌درک رفته بودند، آماج حمله دومی قرار گرفتند که در این رویداد، ۹ خبرنگار کشته‌ و شش کارمند رسانه‌ای دیگر زخمی شدند.

در این رویداد مرگبار، غازی رسولی، خبرنگار و نوروز علی رجبی، تصویربردار تلویزیون یک، یار محمد توخی، تصویربردار طلوع نیوز، شاه‌مری فیضی، عکاس خبرگزاری فرانسه، سلیم تلاش، خبرنگار و علی سلیمی، تصویربردار تلویزیون مشعل، عبدالله حنانزی، محرم درانی و سباوون کاکر، خبرنگاران رادیو آزادی جان‌های شان را از دست دادند.

چند ساعت پس از این رویداد در کابل، احمدشاه، خبرنگار بخش پشتوی بی بی سی نیز در ولایت خوست از سوی افراد مسلح ناشناس ترور شد.

کمیته هماهنگی خبرنگاران افغان، روز سه شنبه (۱۰ ثور) در نخستین سالیاد این خبرنگاران از طرف‌های جنگ خواست که روش‌های مشخصی را برای تامین مصونیت خبرنگاران افغان روی دست گیرند.

محمد علی رسا، سخنگوی کمیته هماهنگی خبرنگاران گفت: "حکومت و نهاد‌های عدلی و قضایی افغانستان باید به پرونده‌های خشونت در برابر خبرنگاران رسیدگی کنند و عاملان آن را به جزای اعمال شان برسانند".

اعضای این کمیته، در اعلامیه‌ای از اشترک کنندگان جرگه مشورتی صلح نیز خواسته اند که "به دیدگاه‌های نمایندگان خبرنگاران ارج بگذارند و موارد مشخصی را در رابطه به حفظ ارزش‌های آزادی بیان در تصامیم شان بگنجانند".

شیرشاه نوابی، عضو دیگر کمیته هماهنگی خبرنگاران به صدای امریکا گفت: "ما خواستیم در کنار یادبود از خاطرات هم‌سنگران ما، با برگزاری این مراسم حکومت را وادار بسیازیم که آزادی بیان خط قرمز ما است".

در همین حال، در مراسم دیگری که برای یادبود از کشته شدن این خبرنگاران در تلویزیون یک برگزار شده بود، مقام‌های ارشد حکومت افغانستان اشتراک کردند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت که قربانیانی که خبرنگاران در افغانستان داده اند، در گفتگوهای صلح نادیده گرفته نخواهد شد.

فرید حمیدی، لوی سارنوال افغانستان حمله سال گذشته بر خبرنگاران را یک "جنایت بشری" دانست و تاکید کرد نهادهای عدلی و قضایی برای رسیدگی به پرونده‌های خبرنگاران متعهد اند.

پیش از این سازمان گزارش‌گران بدون مرز، سال ۲۰۱۸ میلادی را مرگبارترین سال برای خبرنگاران افغان اعلام کرده بود.

براساس گزارش این سازمان، در سال گذشته پانزده خبرنگار در خشونت‌های افغانستان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG