لینک های دسترسی

Breaking News

'خط سرخ من'؛ کمپاین یک خبرنگار افغان در شبکه‌های اجتماعی


یک خبرنگار افغان با همکاری اداره ملل متحد در افغانستان، کمپاینی را تحت نام "خط سرخ من" در رسانه‌های اجتماعی آغاز کرده است.

دفتر ملل متحد برای زنان در کابل گفته است که هدف از این کمپاین "ارائه دیدگاه‌ها در مورد صلح، جایگاه حقوق بشر، حقوق زنان و همچنان بهره‌گیری از نظریات آنها در مورد تأثیرگذار روی این حقوق می‌باشد".

در خبرنامهٔ‌ٔ دفتر ملل متحد که روز جمعه (۲۴حوت) منتشر شده آمده است که زنان افغان در بخش‌های مختلف، همانند مردان، پیشرفت‌های قابل توجه داشته اند.

بربنیاد این خبرنامه، حق کار، رانندگی، انتخاب همسر، گشت و گذار در جاده‌ها بدون آزار و اذیت، حق رفتن به مکتب و رئیس جمهور شدن، مواردی است که اشتراک کنندگان این کمپاین به آن شاره کرده و آنرا خط سرخ خوانده اند.

الیتا میلر، رئیس اداره ملل متحد برای زنان گفته است که با این کمپاین، افغان‌ها صدای شان را به یکدیگر و جهانیان می‌رسانند که صلح می‌خواهند؛ اما برای تأمین حقوقی که نمی‌خواهند روی آن معامله صورت گیرد، مبارزه می‌کنند.

فرحناز فروتن، خبرنگار افغان که این کمپاین را با حمایت دفتر ملل متحد برای زنان در کابل راه اندازی کرده، " قلم و آزادی بیان " را خط سرخ‌ خود خوانده است.

بانو فروتن، گفته است "کمپاین خط سرخ من، آغازگر حرکتی است که طی آن، هر افغان بتواند آزادانه از نرفتن به گذشته صحبت کند که در آن زنان تحقیر می‌شدند و مورد ظلم و خشونت قرار می‌گرفتند و همه به یک صدا بگوئیم که برگشت به گذشته، گزینهٔ برای افغانستان صلح آمیز نیست".

این کمپاین در حالی آغاز شده که پیش از این، با جدی‌تر شدن مذاکرات صلح با طالبان، بارها فعالان حقوق زن نگرانی شان را از مدنظر گرفته نشدن حقوق و آزادی‌های شان در مذاکرات صلح، ابراز کرده اند.

رهبران حکومت وحدت ملی نیز تأکید کرده اند که در جریان مذاکرات صلح با طالبان، نباید بر حقوق زنان افغان معامله صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG