لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید اتحادیه اروپا و آسیای میانه بر آتش‌بس فوری در افغانستان


اتحادیۀ اروپا و پنج کشور آسیای میانه با نشر اعلامیه‌ای مشترک تاکید کرده اند که برای پیشبرد روند گفتگوهای بین‌الافغانی صلح در افغانستان به آتش‌بس فوری و کامل نیاز است.

این اعلامیه پس از برگزاری شانزدهمین نشست اتحادیۀ اروپا و وزیران خارجۀ قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان و معاون وزیر امور خارجه قرغیزستان دیروز صادر شد.

اعلامیه گفته است: "یک افغانستان صلح آمیز و مرفه و عاری از تروریزم برای توسعه تمام منطقه ضروری است. در این زمینه، شرکت کنندگان مجدداً بر تعهد مشترک خود برای تقویت همکاری برای پیشبرد روند صلح فراگیر، حقوق بشری همۀ افغان‌ها و توسعه پایدار در افغانستان تأکید کردند".

این چندمین بار است که اتحادیۀ اروپا در کنار سایر کشورهای منطقه و جهان، آتش‌بس را کلید موفقیت پیشبرد مذاکرات بین‌الافغانی صلح خوانده و به برقراری بی‌درنگ آن تاکید کرده است.

اما باوجود این تاکیدها، جنگ در افغانستان شدت گرفته است؛ آنچه سرپرست وزارت دفاع افغانستان آن را سو استفاده از وضعیت خوانده است.

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان روز سه شنبه در ولسی جرگه گفت که تا اکنون هیچ اراده‌ای در عملکرد طالبان و حامیان بین‌المللی شان مبنی بر برداشتن گام‌های عملی صلح دیده نمی‌شود.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که تشدید حملات طالبان پروسۀ جاری مذاکرات صلح را در دوحۀ قطر تضعیف کرده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته گفت که عملکرد طالبان با آنچه در دوحه تعهد کرده اند، با هم سازگار نیستند.

گفتگوهای بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر در دوحه آغاز شد؛ اما با گذشت بیش از دو ماه هنوز به نتیجه نرسیده است.

XS
SM
MD
LG