لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: سیلاب در لوگر جان ده نفر را گرفت


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مقامات ادارۀ طالبان در لوگر می‌گویند که در نتیجۀ جاری‌شدن سیلاب‌ها در ولسوالی خوشی این ولایت، در کنار تلفات جانی، خسارات هنگفت مالی نیز به بار آمده است.

دفتر والی طالبان برای ولایت لوگر شب گذشته با نشر خبرنامه‌ای گفت که بر اساس آمار ابتدایی ده نفر در نتیجۀ این سیلاب‌ها در ولسوالی خوشی جان باخته و شماری هم ناپدید شده اند.

شرف‌الدین مسلم، معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان روز یکشنبه ۲۱ اگست (۳۰ اسد) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که شمار دیگری از باشندگان این ولسوالی مجبور به ترک منازل خود شده اند.

او گفت که سیلاب‌زدگان در این ولسوالی شام گذشته توسط هلیکوپتر‌ها در ساحات مصوون منتقل شده و برای آنان نان، خیمه، کمپل و ظرف فراهم شده است.

در همین حال، وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که ریاست صحت لوگر با همکاری موسسۀ تطبیق‌کنندۀ صحی، ۱۲ تیم سیار را به ولسوالی خوشی و ساحات مرکزی حصارک و شهرک در این ولایت اعزام کرده است تا به سیلاب‌زدگان خدمات صحی ارایه کنند.

علاوه بر ولایت لوگر، میدان وردک نیز روز گذشته شاهد سیلاب‌های شدید بود که خسارات هنگفت مالی را به باشندگان چند ولسوالی به بار آورد.

چک، سیدآباد، جلگی، نرخ و جلریز از ساحاتی اند که بیشترین آسیب مالی را در نتیجۀ سیلاب‌های دیروز و دیشب متحمل شده است.

معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان گفت که هنوز آماری از کشته‌ها در دست نیست، اما شماری از باشندگان محل و مسافرینی که از ساحه عبور می‌کردند، زخمی شده اند.

همچنان آقای مسلم تایید کرد که در نتیجۀ سیلاب‌ها در ولسوالی الینگار ولایت لغمان، ۱۵ تن زخمی شده و حدود ۷۰ نفر که در سیلاب گیر مانده بودند، نجات داده شدند.

او گفت که در ولسوالی الینگار لغمان خسارات مالی سنگین به بار آمده است و پلچک‌ها، راه‌ها و منازل مسکونی تخریب شده اند.

شرکت برق رسانی برشنا افغانستان نیز گفته است که چهار پایۀ برق در ساحۀ "مندور" ولسوالی قرغه‌ای ولایت لغمان به دلیل جاری‌شدن سیلاب‌ها تخریب شده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان افزود که برای سیلاب‌زدگان در نقاط مختلف افغانستان کمک‌های اولیه رسیده است و در مرحلۀ دوم برای آنان مواد خوراکی و خیمه فرستاده می‌شود.

معین این وزارت گفت که خواستار همکاری موسسات خواهند شد تا در مناطق سیلاب‌زده، سروی صورت گیرد که نیازمندی‌های آسیب‌دیدگان در بخش بازسازی و اعمار منازل مشخص شود.

در این حال، وزارت انرژی و آب حکومت طالبان روز گذشته در اعلامیه‌ای گفت که سازمان‌های هواشناسی داخلی و خارجی از ۲۹ تا ۳۱ ماه اسد، بارندگی شدید و سیلاب در شماری از ولایت‌های افغانستان را پیش‌بینی کرده است.

بر اساس معلومات این وزارت، کنر، لغمان، ننگرهار، پنجشیر، ولسوالی غوربند پروان، پکتیا، خوست، پکتیکا، لوگر، میدان وردک، غزنی، تالقان و کوکچۀ تخار، بامیان، اندراب ولایت بغلان، سمنگان، بلخ، سرپل، شهر ترینکوت ارزگان، ولسوالی ارغنداب قندهار، نیمروز و فراه، شامل ساحاتی است که در آن بارندگی و سیلاب‌ها پیش‌بینی شده است.

آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان نشان می‌دهد که در نتیجۀ سیلاب‌های دو هفتۀ گذشته بیش از ۱۸۰ نفر جان باخته و بالاتر از ۲۰۰ نفر نیز زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG