لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد در صدد زمینه سازی برای صادرات غله‌جات روسیه و اوکراین است


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد می‌گوید که این سازمان روی توافقی کار می‌کند که از طریق آن می‌توان میلیون‌ها تن غله‌جات و سایر مواد غذایی را از اوکراین و روسیه به سایر کشورها صادر کرد.

آقای گوتیرش روز چهارشنبه هشتم جون (۱۸ جوزا) گفت که ربیکا گرینسپن، منشی عمومی کنفرانس تجارت و انکشاف ملل متحد، و مارتین گریفیتس، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه روی یک توافق مشترک کار می‌کنند که از طریق آن می‌توان زمینه صادرات و دسترسی مواد غدایی و تولیدات اوکراین را بدون کدام موانع به بازار های جهانی مساعد ساخت.

آقای گوتیرش افزود: "قمیت مواد غدایی به بالا ترین حد خود رسیده است – ضمناً قیمت کود کیمیایی دو برابر شده است و زنگ خطر در همه جا به صدا در آمده است. بدون کود کیمیایی – کمبود غله جات به شمول جواری و گندم و محصولات عمده دیگر مانند برنج می‌تواند تاثیرات ناگواری را بر میلیارد ها نفر در آسیا و امریکا جنوبی داشته باشد. امسال با بحران عدم دسترسی به مواد غذایی مواجه استیم و سال آینده ممکن به کمبود مواد غذایی روبرو شویم".

اوکراین یکی از بزرگترین کشور صادر کننده گندم ، جواری و روغن آفتاب پرست در جهان به شمار می‌رود، اما تهاجم روسیه و همچنان محاصرۀ بنادر اوکراین از سوی روسیه، روند صادرات را از اوکراین متوقف ساخته است و این مشکل منابع تامین مواد غذایی بسیاری از کشورهای رو به انکشاف را به مخاطره انداخته است. گفته می‌شود که بسیاری از این بنادر هم اکنون ماین گذاری شده است.

روسیه و اوکراین به تنهایی ۳۰ درصد نیازمندی گندم جهان را تامین می‌کنند، که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در سه و نیم ماه گذشته، صادرات غله‌جات را از اوکراین به شدت مختل کرده و سبب افزایش نرخ مواد غذایی و نفت شده است.

پیش از جنگ، اوکراین ما‌هانه از طریق بنادرش ۴.۵ میلیون تن محصولات زراعتی را صادر می‌کرد که ۱۲ در صد گندم جهان در آن شامل بود.

در آستانه تشدید بحران مواد غدایی در بازار های جهان، روسیه و ترکیه روز چهار شنبه از ایجاد یک دهلیز مصوون آبی برای رفت و آمد کشتی های اوکراینی حامل غله جات و رفع موانع بر صادرات آن از طریق بحیره سیاه حمایت کردند.

روسیه خواستار پاکسازی ماین‌ها از مسیر های صادراتی در بحیره سیاه شده است و در ضمن ترکیه تاکید کرده که با اجازه دادن صادرات محصولات اوکراین، کشور های غرب تحریم‌های خویش را علیه روسیه کاهش دهد.

منشی عمومی ملل متحد با اشاره به گزارش برنامه غذایی جهان گفت که تاثیرات جنگ اوکراین می‌تواند شماری از افرادی را که با کمبود شدید غذایی مواجه استند در سال ۲۰۲۲ به ۴۷ میلیون نفر افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG