لینک های دسترسی

Breaking News

معتاد دیروز و ارباب امروز


معتاد دیروز و ارباب امروز
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:50 0:00

شرح بیشتر را در این گزارش دنبال کنید.

عبدالظاهر عطایی، باشندۀ ولایت هرات​ که بیش از سه دهه معتاد به مواد مخدر بود پس از ترک اعتیاد به عنوان ارباب، رهبری قریه اش را به دوش گرفته است.

آقای عطایی در کنار نظارت از قریه اش، مسوولیت یک مرکز درمانی معتادان را در ولایت هرات به عهده دارد.

این مرد میانسال می گوید که هدفش مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از آلوده شدن جوانان منطقه اش در دام اعتیاد است.

عبدالظاهر عطایی افزود که مواد مخدر سالیان زیاد او را از اجتماع و خانواده اش دور کرد. او ده سال پیش تصمیم جدی برای ترک اعتیاد گرفت و حالا برای پاکسازی جامعه از وجود افراد معتاد در ولسوالی انجیل هرات تلاش می کند.

عبدالظاهر عطایی به صدای امریکا گفت: "در قریه خودم که حساب کردم ۲۲ نفر از اعضای فامیل، دوست و اقوام را که از این عمل خانمان سوز پاک شده است و مدت سه الی چهار سال می شود که به سوی کار و زندگی رفته اند. برای من فرق نمی کند که فرد از کدام قوم و نژاد باشد یا پولدار باشد و نادار باشد."

استفاده از افراد پاک شده از مواد مخدر برای مقابله با این معضل در جامعه یکی از روش های جدید مراکز ترک اعتیاد خصوصی در ولایت هرات است.

نور احمد عرب، مسوول اتحادیه کمپ های ترک اعتیاد خصوصی در هرات می گوید که افراد همدرد بهتر از هر داکتری می توانند به معتادان برای دوری جُستن از مواد مخدر کمک کنند.

آقای عرب گفت: "اکثریت از کمپ های ترک اعتیاد ما توسط افرادی اداره می شود که آن‌ها قبلا معتاد بوده اند. این سیستم نسبت به هر سیستم ترک اعتیاد بهتر جواب داده چرا که معتادی که در اینجا ترک کرده، او دشواری ها و سختی های مصرف مواد مخدر را می‌فهمد و تجربه کرده است و راه های درمان اعتیاد را خوب می‌فهمد و این افراد می‌توانند بهترین داکتر دراین بیماری باشند."

شماری از باشندگان ولسوالی انجیل ولایت هرات نیز می گویند که عبدالظاهر عطایی با پشتکارش توانسته خیلی از افراد را از روی آوردن به مواد مخدر مانع شده و حتی چندین جوان معتاد در قریه هایشان را بعد از درمان به زندگی عادی بازگرداند.

محمد نادر باشنده ولسوالی انجیل هرات گفت: "مدت پنج سال می شود که در اطراف خانه ما معتادانی وجود داشت، همه در این کلینیک درمان شده اند و سالم شده اند و حتی از جاهای دیگر هم که به این کلینیک امده اند، صحتمند شده اند."

بر اساس آمارها در ولایت هرات نزدیک به ۷۰ هزار فرد معتاد به مواد مخدر زندگی می‌کنند که تنها سه کلینیک دولتی و ۱۳ کمپ ترک اعتیاد خصوصی برای درمان آنها موجود است.

XS
SM
MD
LG