لینک های دسترسی

Breaking News

غرق شدن قایق‌های پناهجویان در مدیترانه؛ شمار غرق شدگان به ۱۷ نفر رسید


مقام‌ها در تونس اجساد ۱۷ پناهجو را پس از آن پیدا کردند که چهار قایق حامل آنان در مسیر حرکت به اروپا در بحیرۀ مدیترانه غرق شد.

مراد ترکی، یکی از سخنگویان دولت تونس روز یکشنبه ۲۴ اپریل (چهارم ثور) گفت که قایق‌های بادی موقت که پناهجویان با آن سفر می‌کردند "در وضعیت بدی" قرار داشت و به گفتۀ وی روزهای جمعه و شنبه رهسپار سفر پرخطر دریایی به سمت اروپا شده بود.

آقای ترکی گفت که در میان قربانیان یک زن و یک کودک نیز شامل اند و به گفتۀ وی احتمال دارد که شمار تلفات افزایش یابد. او گفت که نجات یافتگان این رویداد گفته اند که بین ۳۰ تا ۳۲ نفر سوار قایق‌ها بودند.

او گفت که اکثر سرنشینان این قایق‌ها شهروندان کشورهای جنوب صحرای افریقا، به شمول ساحل عاج، مالی و سومالیا بودند.

تونس و لیبیا که همسایۀ هم اند، عمده‌ترین محل عزیمت پناهجویان افریقایی است که تلاش دارند با در پیش گرفتن سفر پر خطر دریایی، سوار بر قایق‌های بادی خود را از مسیر بحیرۀ مدیترانه به اروپا و عمدتاً ایتالیا برسانند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که نزدیک به ۲۰۰۰ پناهجو در سال ۲۰۲۱ در بحیرۀ مدیترانه غرق یا ناپدید شده اند. در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۴۰۰ نفر در بحیرۀ مدیترانه غرق شده بودند.

بحیرۀ مدیترانه مرگبارترین مسیر مهاجرت در جهان خوانده شده است، با آنهم مردمان فقیر و ناچار کشورهای اروپایی در آرزوی یافتن زندگی بهتر در اروپا، به گونۀ فزاینده خطر سفر در این مسیر را به جان می‌خرند.

روز شنبه نیز یک قایق مزدحم پناهجویان در شمال لبنان غرق شد که در اثر آن شش نفر به شمول یک کودک دختر غرق شدند. قوای بحری لبنان گفته است که این کشتی حامل ۶۰ پناهجو بود که ۴۸ نفر از سرنشینان آن نجات یافتند. قوای نظامی لبنان گفته است که عملیات جستجو برای یافتن باقی سرنشینان این قایق ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG