لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: مداخله در امور لوی سارنوالی جرم است


سارنوالان ۳۴ ولایت افغانستان در چهارمین کنفرانس سراسری سارنوالان که در ارگ دایر شده بود، شرکت کردند
سارنوالان ۳۴ ولایت افغانستان در چهارمین کنفرانس سراسری سارنوالان که در ارگ دایر شده بود، شرکت کردند

رئیس جمهور غنی در چهارمین کنفرانس سراسری سارنوالان افغانستان بر مستقل‌بودن امور لوی سارنوالی تأکید کرد و هر گونه مداخله در آن را جرم خواند.

چهارمین کنفرانس سراسری سارنوالان به روز دوشنبه در ارگ ریاست جمهوری دایر شد که در آن تمامی سارنوالان افغان از ۳۴ ولایت افغانستان شرکت کردند.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در این کنفرانس گفت، سارنوالان در تأمین عدالت، حاکمیت قانون، شفافیت نظام و حکومت‌داری خوب نقش مهمی دارند؛ اما ناکارایی و سهل‌انگاری آنان نه تنها سبب ضعف نظام خواهد شد؛ بلکه خود شان را نیز در معرض خشم مردم و حسابرسی شدید قرار خواهد داد.

این در حالی است که هنوز مردم اعتماد کامل بر نهادهای عدلی و قضایی افغانستان ندارند و بر اساس یافته‌های تحقیقی که چندی پیش از سوی اتحادیه اروپا انجام شد، بیشتر مردم افغانستان به جای مراجعه به نهادهای عدلی و قضایی، برای رسیدگی و حل موضوعات قضایی‌شان به شوراهای مردمی، بزرگان قومی و ریش‌سفیدان محل مراجعه می‌کنند.

رئیس جمهور غنی با اشاره به مبارزۀ جدی علیه فساد اداری گفت، لوی سارنوالی در انجام کارهای خود مستقل است و تا کنون نه خودش مداخله کرده است و نه به کسی اجازۀ این کار را خواهد داد.

او گفت "هر نوع مداخله در تصمیم‌گیری عدلی و قضایی جرم است، لوی سارنوال صاحب حق دارید کسی را که مرتکب جرم می‌شود، محاکمه کنید. وقتی می‌گویم که یک ارگان مستقل است، بدین معناست که کارکرد آن کاملاً غیرسیاسی و تماماً مسلکی است".

آقای غنی از تمامی سران سیاسی افغان خواست که از اصلاحات حمایت کنند و از به میان آمدن موانع در این بخش جلوگیری کنند.

حکومت افغانستان برای ریشه‌کن کردن فساد از نهادهای عدلی و قضایی افغانستان و اعادۀ اعتماد از دست‌رفتۀ مردم، در حدود هشت ماه پیش ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ قاضی و سارنوال از نهادهای عدلی و قضایی تبدیل و یا هم برکنار شده اند.

همچنان ریاست جمهوری افغانستان، قبل از کنفرانس وارسا و بروکسل، برای به دست آوردن اعتماد جهانی در راستای مبارزه با فساد، شورای عالی مبارزه با فساد و سپس مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری را ایجاد کرد.

از آغاز کار این مرکز تا کنون، این اداره فقط یک سارنوال را که رتبۀ جنرالی دارد؛ به اتهام اخذ رشوه بازداشت کرده است؛ ولی دوسیه‌های بزرگ فساد مربوط به اعضای کابینۀ حکومت قبلی هنوز به جای خود باقی است.

در همین حال، محمد فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان در این کنفرانس گفت، قرار است که اولین محکمۀ علنی قضایای سنگین فساد اداری هفتۀ آینده برگزار گردد.

آقای حمیدی با اشاره به ارادۀ جدی حکومت در قبال مبارزه با فساد اداری، از حکومت خواهان حمایت قاطع از ادارات قضایی گردید.

به گفتۀ حمیدی، مقامات بلندپایهای که در فساد اداری دست دارند، قانونشکنی نیز از سوی همان افراد صورت می‌گیرد.

حضور زنان در نهادهای قضایی

محمدفرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان در نشست امروز گفت، دسترسی به عدالت به زنان و اطفال به عنوان افراد آسیب‌پذیر جامعه، از تعهدات اساسی لوی سارنوالی است.

آقای حمیدی گفت، برای عملی‌شدن این تعهد لوی سارنوالی تلاش‌هایی را آغاز کرد و معینیت منع خشونت، رسیدگی به حقوق اطفال و رعایت حقوق بشر ایجاد گردید، که در رأس آن پلوشه حسن قرار دارد.

لوی سارنوال افغانستان افزود "در مدت هشت ماه، ما سهم زنان را از سه فیصد با توجه به ظرفیت مسلکی، توانایی و سوابق تحصیلی و تجارب شان به ۱۵ فیصد رساندیم".

از سوی دیگر به باور آگاهان، حضور زنان در نهادهای عدلی و قضایی زمانی مؤثر خواهد بود که آنان در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند تا بتوانند عدالت را برای زنان و کودکان تأمین کنند.

XS
SM
MD
LG