لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تهدیدات: فرانسه شهروندان خود را از پاکستان فراخواند


پس از تظاهرات خشونت آمیز ضد فرانسه در سراسر پاکستان، سفارت فرانسه در اسلام آباد به اتباع و شرکت‌های این کشور توصیه کرده که پاکستان را ترک کنند.

سفارت فرانسه روز پنجشنیه ۱۵ اپریل (۲۶حمل) در پیامی گفته است: "به دلیل تهدیدات جدی به منافع فرانسه در پاکستان، به اتباع فرانسه و شرکت های فرانسوی توصیه می شود که به طور موقت از کشور خارج شوند."

اما شیخ رشید احمد، وزیر داخلهٔ پاکستان روز پنجشنبه گفت: "همه شهروندان فرانسوی در اینجا مصوون استند و هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. پولیس و محافظین ما قادر به کنترول اوضاع استند. "

اما با آنهم پرسونل امنیتی اضافی به سفارت فرانسه اعزام شده و باوجودیکه سفارت فرانسه در یک محوطهٔ دپلوماتیک محافظت شده قرار دارد، کانتینرهای اضافی در اطراف دیوارهای خارجی سفارت جابجا شده است.

تظاهرات که پس از حمایت امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه از نشر کارتون منسوب به پیامبر اسلام منحیث بخشی از آزادی بیان سبب شد تا ده‌ها هزار نفر در پاکستان دست به اعتراض بزنند و محصولات فرانسوی را تحریم کنند، در این اواخر کمرنگ شده بود.

اما اخیراً رهبر تحریک لبیک پاکستان، یک گروه اسلامگرای تندرو، خواستار راهپیمایی در اسلام‌‌آباد شده و از حکومت خواست تا سفیر فرانسه را اخراج کند.

سعد رضوی، رهبر تحریک لبیک روز سه شنبه، ساعاتی پس از این اظهارات بازداشت شد و حکومت پاکستان روز پنجشنبه فعالیت‌های این حزب را ممنوع کرد.

بازداشت سعد رضوی منجر به تظاهرات خشونت آمیز هزاران هوادار این حزب در سراسر پاکستان شد.

در این تظاهرات دو افسر پولیس کشته و بیشتر از ۱۲۵ منسوب پولیس زخمی شدند.

عمران خان‌، صدر اعظم پاکستان نیز پس از حمایت رییس جمهور فرانسه از نشر کارتون منسوب به پیامبر اسلام، او را به حمله بر دین اسلام متهم کرده بود و از کشور‌های اسلامی خواسته بود تا در مقابل آنچه همکار شوند که او آنرا سرکوبگری روز افزون مسلمانان در اروپا خواند.

XS
SM
MD
LG