لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون: تلا‌ش‌ها برای برگشت سفیر‌های اروپایی به افغانستان جریان دارد


رییس جمهور فرانسه می‌گوید که چندین کشور اروپایی روی گشایش یک ماموریت مشترک دپلوماتیک در افغانستان کار می‌کنند؛ اقدامی که سفیر‌های اروپایی را قادر خواهد ساخت به این کشور برگردند.

پس از آن که گروه طالبان بر افغانستان مسلط شد، کشور‌های اروپایی در مورد چگونگی تعامل با این گروه، تلاش دارند.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه در دوحه،‌ پایتخت قطر به خبرنگاران گفت: "ما در مورد یک سازمان میان چندین کشور اروپایی فکر می‌کنیم... یک موقعیت مشترک برای کشورهای متعدد اروپایی تا سفیر‌های ما بتوانند [در افغانستان] حضور داشته باشند."

ایالات متحده، کشورهای اروپایی و سایر کشورها در به رسمیت شناختن حکومت طالبان تردد دارند و جامعهٔ جهانی از این گروه می‌خواهد تا نخست به تعهدات‌اش برای تشکیل حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق تمام افغان‌ها، به شمول حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران، عمل کند.

رییس جمهور فرانسه افزود که اقدام ایجاد ماموریت مشترک دپلوماتیک در افغانستان،‌ به معنی به رسمیت شناختن یا مذاکرات سیاسی با این گروه نیست. با آنهم او گفت که مشکلات امنیتی در پی این اقدام به کار بیشتر نیاز دارد.

اتحادیهٔ اروپا، یک هفته پیش پس از گفتگو با طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفت که ممکن به زودی نمایندگی خویش در افغانستان را بگشاید.

این در حالی است که هفتهٔ گذشته، شیر محمد عباس ستانکزی معاون وزارت خارجهٔ طالبان گفت که اگر سفارت ایالات متحده در افغانستان فعالیت‌های خویش را از سر بگیرد، کشورهای اروپایی نیز اقدام مشابه را اتخاذ خواهند کرد.

او افزود که "انشالله" سفارت‌های اروپایی به زودترین فرصت به افغانستان برخواهند گشت.

پس از آنکه گروه طالبان در ماه اگست قدرت را در افغانستان به دست گرفت، سفارت‌های امریکا و کشورهای اروپایی این کشور را ترک کردند و در حال حاضر فقط چند سفارت محدود کشورهای منطقه در افغانستان فعالیت دارد.

XS
SM
MD
LG