لینک های دسترسی

Breaking News

طیب جواد: احتمال ندارد حکومت طالبان 'به زودی به رسمیت شناخته' شود


با وجود تلاش های دپلوماتیک طالبان در سه و نیم ماه گذشته، تا حال هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است
با وجود تلاش های دپلوماتیک طالبان در سه و نیم ماه گذشته، تا حال هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است

سید طیب جواد، سفیر حکومت پیشین افغانستان در مسکو، روز پنجشنبه دوم دسمبر (۱۱ قوس) گفت بعید است که حکومت طالبان به زودی توسط کشور‌های جهان، به شمول روسیه به رسمیت شناخته شود.

این اظهارات آقای جواد یک روز پس از آن بیان شد که کمیتۀ اعتبارنامه‌های سازمان ملل متحد که امریکا، روسیه و چین شامل آن است، بدون دستیابی به اجماع در بارهٔ نمایندگی افغانستان، تایید اعتبارنامهٔ نمایندهٔ گروه طالبان را به تعویق انداخت.

آقای جواد روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس روسیه گفت که گروه طالبان به کشور‌های دوست خود، جامعه جهانی و مردم افغانستان وعده‌های زیادی داده، اما آنرا عملی نکرده است.

آقای جواد همچنان گفت که سفارت افغانستان در مسکو تا زمانیکه روسیه و مردم افغانستان به خدمات آن نیاز داشته باشد، به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

این دیپلومات حکومت پیشین افغانستان مشکلات مالی در سفارت افغانستان در مسکو را تایید کرد و گفت که این مشکلات سبب شده تا این سفارت شمار کارمندان خود را کاهش دهد. او افزود که بسیاری کارمندان سفارت بدون دریافت معاش و رضاکارانه خدمات قونسلی و سایر خدمات را به افغان‌های مقیم روسیه فراهم می کنند.

سید طیب جواد اضافه کرد که سفارت افغانستان در مسکو تا اکنون با حکومت طالبان هیچ رابطه‌ای برقرار نکرده و به گفته وی، این سفارت تنها به مردم افغانستان پاسخگو است.

سفیر افغانستان در مسکو همچنان گفت که سرعت تصرف افغانستان توسط گروه طالبان برای همه، چه در داخل افغانستان و چه در خارج این کشور، شگفت آور بود و هیچ کس پیش بینی سقوط کابل را به این سرعت نکرده بود.

طالبان در اوسط ماه اگست سال روان میلادی کابل را تصرف کردند و بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند و در مدت یک ماه،‌ حکومت سرپرست را تشکیل دادند. اما تا حال هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، به شمول پاکستان که حامی اصلی این گروه پنداشته می شود.

مقام‌های طالبان تا حال چندین بار از ایالات متحده،‌ متحدین اروپایی آن و سایر کشور خواسته اند تا حکومت آن گروه را رسمیت بشناسند و حتا هشدار داده اند که اگر حکومت‌شان به رسمیت شناخته نشود، این کار نه تنها برای افغانستان، بلکه برای جهان نیز "عواقب ناگوار" خواهد داشت.

جامعۀ بین المللی همواره تاکید بر ایجاد حکومت همه شمول کرده که در آن همه اقوام و اقشار سیاسی افغانستان سهیم بود و حق کار و تحصیل برای زنان و دختران در آن تامین باشد.

XS
SM
MD
LG