لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه پوشیدن لباس‌هایی را منع می‌کند که زنان مسلمان در مکاتب آن کشور می‌پوشند


وزیر معارف فرانسه روز یکشنبه ۲۷ اگست (پنجم سنبله) گفت که مقامات آن کشور پوشیدن لباس‌هایی را در مکاتب ممنوع می‌کنند که شماری از زنان مسلمان آنرا می‌پوشند.

وزیر معارف فرانسه استدلال می‌کند که این نوع لباس قوانین سیکولار کشورش را در مراکز آموزشی نقض می‌کند.

جراییل اتال ، وزیر معارف فرانسه ، به تلویزیون TD1 گفت: "دیگر امکان پوشیدن چپن یا بالاپوش زنانه در مکاتب وجود نخواهد داشت."

اتال همچنین گفت که قبل از بازگشت شاگردان به مکاتب که قرار است به تاریخ چهارم سپتمبر شروع شود، او "قوانین واضح در سطح ملی" را به مدیران ارسال می‌کند.

این اقدام وزارت معارف فرانسه پس از ماه‌ها بحث در مورد پوشیدن چپن یا بالاپوش زنانه در مکاتب فرانسه صورت می‌گیرد. زنان مسلمان در فرانسه از دیر مدت زمانی به اینسو از پوشیدن چادر یا حجاب نیز منع بوده اند.

احزاب راست و راست افراطی به ممنوعیت این نوع بالاپوش‌ها اصرار داشته اند،‌ در حالیکه احزاب چپ‌گرا استدلال می‌کنند که چنین اقدام تجاوز بر آزادی‌های مدنی افراد است.

گزارش‌هایی وجود دارد که پوشیدن بالاپوش‌ها در مکاتب فرانسه به طور فزاینده‌ای در افزایش است و این وضعیت موجب ایجاد تنش میان معلمان و والدین شاگردان شده است.

اما وزیر معارف فرانسه با استناد به طرز تفکر سکولاریزم که در کشورش حاکم است، می‌گوید که پوشیدن بالاپوش در مکاتب یک اقدام دینی است که نظام جمهوریت سکولار در فرانسه را متاثر می‌کند.

اتال افزود:" زمانیکه در یک صنف داخل می‌شود، شما نباید با یک نگاه قادر به تشخیص هویت دینی یک شاگرد باشید."

فرانسه که یک کشور سکولار—طرفدار جدایی دین از سیاست — است، آزادی دین و اندیشه در آن تضمین شده است. نمایش هرگونه نماد دینی، چه اسلامی، مسیحی و یا یهودی در نهاد‌های حکومتی، از جمله مکاتب و دانشگاه‌ها ممنوع است. چادر زنان مسلمان نیز در این کشور نماد دینی شناخته شده است.

سیکولریزم یکی از موضوعات حساس در فرانسه است. حامیان این طرز فکر، سیکولریزم را راهی برای تضمین بی‌طرفی دینی دولت عنوان کرده و منتقدان استدلال می‌کنند که از آن به عنوان ابزار علیه اقلیت‌های نژادی و دینی، به ویژه مسلمانان، کار گرفته می‌شود.

پیش از این، فرانسه در ماه مارچ ۲۰۰۴ قانونی را تصویب کرد که شاگردان مکاتب را از پوشیدن لباس‌هایی منع می‌کند که نماینگر وابستگی‌‌ آنان به دین می‌باشد. این ممنوعیت شامل پوشیدن صلیب‌های بزرگ، عرقچین یهودی و چادر‌هایی می‌شود که زنان مسلمان به سر می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG