لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار فرانسه به ایران؛ فقط چند روز برای توافق هسته‌ای مهلت دارید


فرانسه هشدار داده است که ایران برای توافق به یک معامله در مورد برنامۀ هسته‌ای خود فقط چند روز دیگر مهلت دارد و اگر چنین توافقی صورت نگیرد بحران عظیمی رخ خواهد داد.

ژان ییف لودریان، وزیر خارجۀ فرانسه روز چهارشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) به مجلس سنای آن کشور گفت که در روند دور و دراز مذاکرات هسته‌ای ایران، اکنون "زمان راستینی" فرا رسیده است.

قدرت‌های جهان در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران، که از چند ماه به اینسو در شهر ویانا، پایتخت اتریش ادامه دارد، وارد آخرین مرحله می‌شوند.

وزیر خارجۀ فرانسه گفت: "ما نیازمند تصامیم سیاسی از جانب ایرانی‌ها استیم. آنان انتخاب بسیار واضح دارند. یا یک بحران جدی را در روزهای آینده سبب شوند...یا هم توافقی را بپذیرند که به علایق همه طرف‌ها به ویژه جانب ایران ارج بگذارد."

آقای لودریان گفت که یک معامله در "معرض دسترس" است و افزود که قدرت‌های اروپایی شامل در مذاکرات –فرانسه، آلمان و بریتانیا – و نیز چین، روسیه و ایالات متحده بر این معامله توافق دارند.

با اینحال، وزیر خارجۀ فرانسه هشدار داد که زمان از دست می‌رود، زیرا به گفتۀ وی ایران به تسریع فعالیت‌های هسته‌ای خود در مغایرت با توافقنامۀ ۲۰۱۵ ادامه می‌دهد. او گفت: "هرقدری که این روند ادامه یابد، به همان پیمانه ایران فعالیت هسته‌ای خود را سریع می‌سازد."

بر اساس توافقنامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران در ازای رفع تحریم‌های اقتصادی غرب به ویژه ایالات متحده، فعالیت‌ هسته‌ای و غنی سازی یورانیم را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این توافق بیرون شد و تحریم‌های فلج کنندۀ اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

ایران نیز رفته رفته تعهدات خود را نسبت به این توافق زیرپا کرد و برنامۀ هسته‌ای خود را فراتر از آنچه که در توافق ۲۰۱۵ محدود شده بود، از سرگرفت.

XS
SM
MD
LG