لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار فرانسه به روسیه: در مورد توافق هسته‌ای ایران به 'باج گیری' متوسل نشوید


جریان مذاکرات هسته‌ای ایران در ویانا، پایتخت اتریش
جریان مذاکرات هسته‌ای ایران در ویانا، پایتخت اتریش

فرانسه روز دوشنبه هفتم مارچ (۱۶ حوت) به روسیه هشدار داد که در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان به "باج‌گیری" متوسل نشود.

مسکو خواهان تضمین از سوی امریکا است تا تعزیراتی که به خاطر تهاجم روسیه بر اوکراین وضع شده است، به تجارت مسکو با تهران آسیب نرساند.

پس از آنکه روسیه موضوع تجارت خود با ایران را روز شنبه پنجم مارچ مطرح کرد، تهران نیز به نوبهٔ خود گفت به "کسی اجازه نمی‌دهد که مانع منافع ایران" شود.

اظهارات مسکو، پاریس و تهران در حالی بیان شده است که پس از ماه‌ها مذاکرات میان ایران با قدرت‌های جهان، مذاکرات در مورد برنامۀ هسته‌ای ایران به توافق نزدیک شده است، اما در عین حال، واشنگتن تهدید کرده است که مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای با ایران را کنار خواهد گذاشت.

رسانه‌های دولتی ایران از قول امیر عبداللهیان،‌ وزیر خارجهٔ ایران، گزارش داده اند که جمهوری اسلامی "به جناح‌های خارجی" اجازه نخواهد داد تا منافع آن کشور را تضعیف کند. اما وزارت خارجهٔ ایران گفته است انتظار دارد تا روسیه خواست‌های خود را از طریق دپلوماتیک توضیح بدهد.

یک مقام ایران روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که خواست و اقدام روسیه در این راستا "غیر سازنده" بود.

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، روز شنبه پنجم مارچ (۱۴ حوت) گفت که مسکو از ایالات متحده تضمین کتبی می‌خواهد که تعزیرات غرب بر روسیه به خاطر حملهٔ نظامی آن کشور بر اوکراین، "مانع تجارت، سرمایه گذاری و همکاری تکتیکی‌نظامی با ایران" نمی‌شود.

در همین حال،‌یک مقام ریاست جمهوری فرانسه اواخر روز یکشنبه ششم مارچ به خبرنگاران گفت که دپلومات‌ها مایل اند تا هر موضوع را بر اساس "شایستگی‌های آن" بررسی کنند و مسایل مختلف را با هم مخلوط نکنند. در غیر آن، این مقام ارشد فرانسه گفت که "این یک باج گیری است، نه دپلوماسی."

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، نیز روز یکشنبه ششم مارچ گفت تعزیراتی که بر روسیه به خاطر حملهٔ نظامی آن کشور بر اوکراین وضع شده است، هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ایران ندارد.

بر اساس گزارش ها، تقریبا همه جناح‌های دخیل در مذاکرات ویانا، پایتخت اتریش، گفته اند که پیشرفت‌هایی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران صورت گرفته است. با آنهم، تهران و واشنگتن گفته اند که هنوز هم اختلافات قابل ملاحظه برای احیای این توافق پا برجا باقی مانده است.

انریکه مورا، میانجی اتحادیۀ اروپا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران، در یک تویت نوشته است که "فقط برای روش کردن [موضوع]. دیگر نه مذاکراتی در سطح کارشناسی قرار است رخ بدهد و نه نشست‌های رسمی. حال زمان آن فرا رسیده است که در چند روز پیشرو،‌ مذاکرات ویانا از طریق اتخاذ تصامیم سیاسی پایان یابد. [سایر مسایل فقط] سر و صدا است."

قدرت‌های جهان —ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه،‌ روسیه، چین و آلمان، در سال ۲۰۱۵ میلادی توافق هسته‌ای را با ایران امضا کردند که بر اساس آن،‌ غرب برخی تعزیرات اقتصادی بر تهران را لغو کرد و در عوض، ایران فعالیت هسته‌ای خود را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا،‌ در ماه می ۲۰۱۸ از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خویش را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازه‌ای غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده می‌شود از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفت. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از برگشت توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده است. اما واشنگتن در هشت دور مذاکرات که برای احیای این توافق صورت گرفته است، به صورت غیر مستقیم در آن شرکت کرده است.

XS
SM
MD
LG