لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و ایران: نسبت به هر زمان 'به توافق هسته‌ای نزدیک' شده ایم


از راست به چپ، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجهٔ ایران، و چپ به راست، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا
از راست به چپ، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجهٔ ایران، و چپ به راست، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا

مقام‌های ایالات متحده و ایران ناوقت چهارشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) گفتند که مذاکرات هسته‌ای ''نسبت به هر وقت دیگر به توافق نزدیک شده و به مرحلهٔ نهایی'' رسیده است.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و سرپرست تیم مذاکره کنندهٔ ایران در مذاکرات هسته‌ای ویانا،‌ پایتخت اتریش، چهار شنبه شب در تویتی نوشته است که "بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است."

این مقام وزارت خارجهٔ ایران در ادامه این تویت خود نوشته است که ''واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربۀ چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است."

در همین حال،، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده،‌ ناوقت چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که "ما در مراحل پایانی یک مذاکرات پیچیده قرار داریم."

آقای پرایس در پاسخ به سوالی در مورد احتمال دیدار وزیران خارجهٔ امریکا و ایران گفت که انتظاری برای چنین دیداری نیست.

اما این مقام ایالات متحده بار دیگر تکرار کرد که "مذاکرات مستقیم میان ایران و امریکا به نفع تلاش‌های ما برای بررسی امکان بازگشت به پایبندی مشترک" به توافق هسته‌ای ایران خواهد بود.

قبل بر این، جین ساکی، سخنگوی قصر سفید، نیز در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کنونی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران در ویانا گفت که این مذاکرات در نقطهٔ حساس قرار گرفته و فرصت برای دستیابی به توافق کوتاه تر شده است.

خانم ساکی بار دیگر هشدار داد که با در نظر داشت وضعیت حساس برنامهٔ هسته‌ای ایران،‌ فرصت برای دستیابی به توافق اندک است.

این مقام قصر سفید با اشاره به حضور رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در ویانا به عنوان رییس تیم چندنهادی ایالات متحده گفت: "مذاکرات ما با ایران دربارهٔ برگشت متقابل به اجرای کامل توافق هسته‌ای، برای رسیدن به توافقی که نگرانی‌های اصلی همه جناح‌ها را برطرف کند،‌ به نقطه حساسی رسیده است."

در حال حاضر، ایران مصروف دور هشتم مذاکرات ویانا است، اما واشنگتن و تهران به طور غیر مستقیم در این گفتگو‌ها در تعامل اند. با آنهم آلمان، فرانسه، بریتانیا،‌ روسیه و چین به صورت مستقیم و هماهنگ در مذاکرات ویانا در تلاش احیای توافق هسته‌ای استند.

حکومت جو بایدن، رییس جمهور امریکا، از آغاز کار گفته که آماده برگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ایران است، اما تاکید کرده است که تهران نیز باید به تعهدات خود در این توافق باز گردد. اما مقام‌های ایران گفته اند که تا تعزیرات هسته‌ای برداشته نشود، تهران به تعهدات خود عمل نخواهد کرد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برخی از تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی‌سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

اما این توافق پس از آن رو به پاشیدن نهاد که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از آن بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خویش را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازهٔ غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده تهران قادر خواهد شد از در ساخت سلاح هسته‌ای کار بگیرد. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

XS
SM
MD
LG