لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: آماده توافق فوری روی احیای برنامهٔ هسته‌ای استیم


امیر عبدللهیان وزیر خارجهٔ ایران
امیر عبدللهیان وزیر خارجهٔ ایران

وزیر خارجهٔ ایران می‌گویدکه در صورت وجود اراده واقعی برای احیای توافقنامه هسته‌ای، کشورش آمادهٔ توافق فوری روی احیای توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

امیر عبداللهیان وزیر خارجهٔ ایران روز شنبه ۲۶ فبروری (هفتم جوت) در صفحه تویتر خود نگاشته است: "همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاشیم. خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده ایم. در صورت وجود اراده واقعی آن‌ها، آماده توافق خوب و فوری هستیم."

در حال حاضر، ایران مصروف دور هشتم مذاکرات در ویانا است، اما واشنگتن و تهران به طور غیر مستقیم در این گفتگو‌ها در تعامل اند. با آنهم آلمان، فرانسه، بریتانیا،‌ روسیه و چین به صورت مستقیم و هماهنگ در مذاکرات ویانا در تلاش احیای توافقنامهٔ هسته‌ای اند.

وزیر خارجه ایران گفت: "ما با جديت در حال بررسی متن توافق هستیم. امروز با آقای بوریل تلیفونی گفتگو داشتم."

یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا نیز روز جمعه گفت که مذاکره کنندگان در هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی در احیای توافق هسته‌ای ایران داشتند، اما مسایل بسیار دشوار باقی مانده است.

پیش از این، جن ساکی سخنگوی قصر سفید روز چهارشنبه چهارم حوت گزارش‌ها مبنی بر نزدیک‌شدن به توافق احیای توافق هسته‌ای در مذاکرات ویانا را تایید کرده بود.

خانم ساکی گفت: "آنچه ما می بینیم این است که پیشرفت قابل توجهی در حال انجام است و ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم. اما تعدادی از مسایل بسیار دشوار وجود دارد که حل نشده باقی مانده اند و با توجه به سرعت پیشرفت های هسته‌ای ایران، زمان بسیار کمی برای دستیابی به توافق باقی مانده است."

سخنگوی قصر سفید افزود: "ما از پیشرفت قابل توجه دلگرم هستیم، اما با داشتن تجربه های پیشین در مورد مذاکرات باید متذکر شوم که اغلب دشوارترین مذاکرات در آخرین بخش اتفاق می افتد."

مذاکرات احیای توافقنامهٔ هسته‌ای با حضور نمایندگان ایران، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا و نیز حضور غیرمستقیم نمایندگان امریکا در ویانا از ۱۰ ماه به اینسو ادامه دارد.

با این حال خانم ساکی گفت: "ما معتقدیم اگر ایران جدیت نشان دهد، می‌توانیم و باید به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل توافقنامهٔ هسته‌ای ظرف چند روز آینده برسیم، اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود."

هدف نهایی این مذاکرات بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی است.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برخی از تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی‌سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

اما این توافق پس از آن رو به پاشیدن نهاد که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از آن بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خویش را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازهٔ غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده تهران قادر خواهد شد از در ساخت سلاح هسته‌ای کار بگیرد. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

XS
SM
MD
LG