لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات فرانسه؛ مکرون و لوپن پیشتاز و در رقابت تنگاتنگ قرار دارند


انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه روز یکشنبه دهم اپریل (۲۱ حمل) برگزار شد و بر اساس پیش‌بینی‌ها این انتخابات به دور دوم کشانده شده و امانویل مکرون، رییس جمهور کنونی این کشور با مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی "اجتماع ملی" در دور دوم رقابت تنگاتنگ و دشواری خواهند داشت.

در انتخابات امسال در فرانسه ۱۲ نامزد – هشت مرد و چهار زن – با هم رقابت می‌کنند و در صورتیکه هیچ یک از آنان نتوانند در دور نخست بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کنند، انتخابات به دور دوم کشانده شده و دو نامزد پیشتاز که بیشترین آرا را گرفته اند، به تاریخ ۲۴ اپریل با هم رقابت خواهند کرد.

مراکز رای‌دهی ساعت شش صبح در قلمرو اصلی فرانسه گشوده شد و یافته‌های ابتدایی نشان می‌دهد که میزان مشارکت مردم اندکی کمتر از انتخابات سال ۲۰۱۷ بود. مراکز رای‌دهی ساعت شش شام بسته شده و اندکی پس از آن تلویزیون‌های فرانسه نتایج ابتدایی را نشر خواهند کرد که در گذشته، در اغلب موارد این آمار دقیق بوده است.

آمار ابتدایی نشان می‌دهد که آقای مکرون تا کنون پیشتاز و خانم لوپن و ژان لیوک میلانشان، نامزد چپ افراطی به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

با آنکه مخالفان خانم لوپن، انتقاد دارند که وی با سیاست‌های راست افراطی خود سبب انشعاب جامعه می‌شود، او با حضور فعالانه در کارزارهای انتخاباتی کوشیده است که تصویر معتدل‌تری از خود نشان دهد و به نگرانی رای دهندگان به بلند رفتن نرخ‌ها و مشکلات اقتصادی بپردازد.

در مقابل، رییس جمهور مکرون حضور نسبتاً اندک در کارزار انتخاباتی داشته و به دلیل جنگ اوکراین، وی دیرتر به پیکارهای انتخاباتی آغاز کرد. او که تنها در یک گردهمایی انتخاباتی شرکت داشت به مردم کشورش وعدۀ فراهم آوری مسکن، کار و افزایش کمک‌های اجتماعی را داده است.

آقای مکرون در انتخابات ۲۰۱۷ ریاست جمهوری فرانسه خانم لوپن را در دور دوم شکست داد، اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در صورت رفتن انتخابات به دور دوم، اینبار رقابت میان آقای مکرون و خانم لوپن بسیار دشوار و تنگاتنگ خواهد بود.

در انتخابات کنونی ریاست جمهوری فرانسه کم و بیش ۴۸ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی اند اما نظرسنجی نهاد ایپسوس که پیش از برگزاری انتخابات انجام شده بود، نشان داده است که بیش از ۷۰ درصد رای دهندگان در مورد انتخاب رییس جمهور آیندۀ کشورشان مردد اند. همچنین این نظرسنجی‌ها نشان داده است که ممکن حدود ۲۷ درصد رای‌دهندگان اصلاً رای ندهند.

در صورت پیروزی در این انتخابات، آقای مکرون نخستین رییس جمهور فرانسه در دو دهۀ پسین خواهد بود که برای دو دور ریاست جمهوری می‌کند.

شماری از تحلیلگران پیروزی امانویل مکرون را به صفت پیروزی برای اتحادیۀ اروپا می‌نگرند و به باور آنان انتخاب مجدد آقای مکرون سبب خواهد شد که همکاری و سرمایه گذاری در بخش امنیت و دفاع در اروپا افزایش یابد.

فرانسه دومین اقتصاد بزرگ در اتحادیۀ ۲۷ عضوی اروپا بوده و تنها عضو این اتحادیه است که حق رای ویتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته و قدرت هسته‌ای دارد.

در حالیکه روسیه اقدام به تهاجم نظامی بر اوکراین کرده است، قدرت فرانسه برای شکل دهی واکنش اروپا در برابر پرخاشگری مسکو، حایز اهمیت زیاد است.

تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین برای رییس جمهور مکرون نیز فرصت مناسبی را در آستانۀ انتخابات فرانسه مهیا کرد تا چهرۀ با نفوذی را از خود در عرصۀ جهانی نشان دهد.

امانویل مکرون تنها نامزد در انتخابات کنونی ریاست جمهوری فرانسه است که از سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) حمایت می‌کند، حالانکه سایر نامزدان دیدگاه‌های متفاوت در مورد نقش فرانسه در این پیمان داشته و میلانشان حتا خواستار خروج فرانسه از آن است و می‌گوید که ناتو جز داد و بیداد و بی‌ثباتی چیز دیگری تولید نمی‌کند.

هر کسی که در انتخابات فرانسه، چه در دور نخست یا هم در دور دوم پیروز شود، به تاریخ ۱۳ می پس از حلف وفاداری دورۀ پنج سالۀ ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG