لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون یا لوپن؛ چه کسی در انتخابات فرانسه پیروز خواهد شد؟


رای‌دهندگان در فرانسه روز یکشنبه ۱۰ اپریل (۲۱ حمل) پای صندوق‌های رای می‌روند تا رییس جمهور جدید این کشور را برای پنج سال آینده انتخاب کنند؛ انتخابات که نه تنها در فرانسه، بلکه در عرصه بین‌المللی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

امانویل مکرون، رییس جمهور فعلی فرانسه یکی از نامزدهای این انتخابات است و امیدوار است که برای یک دوره دیگر به این سمت انتخاب شود.

۱۲ نفر - هشت مرد و چهار زن - خود را نامزد این انتخابات کرده‌اند، اما عمده‌ترین رقیب آقای مکرون در این انتخابات خانم مارین لوپن، نامزد جناح راست است.

امانویل مکرون و خانم مارین لوپن در انتخابات سال ۲۰۱۷ پس از گرفتن بیش‌ترین رای به دور دوم انتخابات راه یافتند که در نهایت آقای مکرون برنده دور دوم انتخابات سال ۲۰۱۷ اعلام شد. در دور اول انتخابات سال ۲۰۱۷، مکرون ۲۳،۸ و لوپن ۲۱،۷ فیصد آرا را کسب نموده بودند.

اکنون نیز به نظر می‌رسد که رقابت برای تصاحب پست ریاست جمهوری در دومین اقتصاد بزرگ اتحادیهٔ اروپا به دو کاندید نهایی انتخابات ۲۰۱۷ بر خواهد گشت.

براساس نظرسنجی‌ها، طی دست‌کم شش ماه گذشته، امانویل مکرون از سایر نامزدها پیش بوده، اما با خانم لوپن تفاوت اندکی داشته است.

اما نظرسنجی روز جمعه هشت اپریل نشان می‌دهد که درصورتیکه انتخابات به دور دوم برود خانم لوپن ۴۹ درصد آرا را کسب خواهد کرد که بهترین آمار برای او در نظرپرسی‌ها تاکنون بوده است.

این نظرسنجی که در وب‌سایت تلویزیون بی‌اف‌ام نشر شده، نشان می‌دهد که آقای مکرون با ۲۶ درصد حمایت دو امتیاز دیگر را از دست داده و خانم لوپن با دو امتیاز به ۲۵ درصد رسیده است.

کاندیدان ریاست جمهوری فرانسه اکثراً در دور نخست به پیروزی دست نمیابند و انتخابات به دور دوم می‌رود، زیرا برندۀ انتخابات دوره اول باید اکثریت مطلق رأی را بدست آورد.

همانطور که در این انتخابات انتظار می‌رود، اگر در مرحله اول انتخابات که به تاریخ ۱۰ اپریل برگزار می‌شود، هیچ یک از نامزدان نتوانند حد نصاب بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به خود اختصاص دهد، دو نامزد دارای بیشترین آرا به مرحله دوم رای‌گیری در ۲۴ اپریل راه خواهند یافت.

مرحله دوم انتخابات به فاصله ۱۴ روز بعد از مرحله اول برگزار می‌شود.

نامزد پیروز در مرحله دوم به تاریخ ۱۳ ماه می دوره پنج‌ساله ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در عرصه بین‌المللی نیز تاثیرگذار خواهد بود، زیرا در گرماگرم تهاجم نظامی روسیه به اوکراین انجام می‌شود. با در نظر گرفتن نقشی که تاکنون امانویل مکرون در تشویق ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، به دست برداشتن از جنگ ویرانگر و خونین جاری در اوکراین داشته است و دارد، نتیجه این انتخابات می‌تواند در تعیین مسیر جنگ تا حد زیادی تاثیرگذار باشد.

با توجه به پیروزی هفته پیش ویکتور اوربان، صدراعظم راست‌گرای هنگری برای چهارمین دور صدارت، اگر خانم لوپن در انتخابات پیروز شود، محوری نیرومند از راست‌گرایان در اروپا شکل خواهد گرفت؛ محوری که آندری دودا، رییس جمهور پولند را نیز شامل می‌شود.

این سیاست‌مداران راست‌گرا، مخالف تقویت اتحادیه اروپا و ناتو، و طرفدار استقلال هرچه بیشتر کشورهای عضو استند.

با توجه به این همه، رای‌دهنده‌گان در فرانسه با دو گزینه مواجه اند. امانویل مکرون که از جناح چپ میانه بوده و طرفدار تجارت آزاد و ماندن در اتحادیه اروپا است. اما مارین لوپن، از جناح راست افراطی، خواهان خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و خاتمه بخشیدن به مهاجرت‌ها به ویژه از کشورهای مسلمان‌نشین است.

XS
SM
MD
LG