لینک های دسترسی

Breaking News

میوه و سبزی می‌خورید؟ در مورد سود آن بر حافظه بیشتر بدانید


بر اساس یافته های یک پژوهش تازه، میان سالانی که مقادیر زیاد سبزیجات و میوه مصرف می‌کنند، در کهن سالی با احتمال کمتر ابتلا به مشکلات حافظه دچار می‌شوند.

دانشمندان در جریان این پژوهش، ۲۸ هزار مرد را در جریان دو دهه بررسی کردند. اشتراک کنندگان، هر چهار سال به پرسشنامه‌ای در مورد مصرف سبزیجات و میوه‌جات و دیگر مواد خوراکی جواب دادند.

در جریان پژوهش، اشتراک کنندگان همواره آزمایش حافظه را سپری کرده و در مورد رویدادها و کارهایی که در گذشتۀ دور و نزدیک تجربه کرده بودند، معلومات دادند.

اشتراک کنندگان که از رهگذر مقدار مصرف سبزی و میوه در گروه های مختلف دسته بندی شده بودند، همچنان در سالمندی –میانگین ۷۳ سال- آزمایش‌های مهارت تفکر و حافظه را پشت سر گذاشتند.

نتایج نشان داد کسانیکه بیشترین مقدار میوه و سبزی را در میان سالی تا سالمندی مصرف کرده بودند، ۳۴ درصد کمتر با مشکلات جدی و پیچیده حافظه دچار بودند.

چنگ‌ژنگ یوان، پژوهشگر ارشد این تحقیق در فاکولتۀ صحت عامه در دانشگاه هاروارد، به خبرگزاری رویترز گفته است که مصرف دوامدار سبزیجات و میوه‌جات با بهبود فعالیت شناختی در سالمندی ربط دارد.

پژوهش جزئیاتی را در مورد چگونگی تاثیر مستقیم مصرف میوه و سبزی بر فعالیت حافظه ارایه نکرده است. همچنان دانشمندان در مورد عملکرد حافظه و مهارت های تفکر اشتراک کنندگان پیش از شرکت در این پژوهش اطلاعات کامل نداشتند.

هنا گاردنر، پژوهشگر در فاکولتۀ طب دانشگاه میامی به خبرگزاری رویترز گفته است که ویتامین‌ها، منرال‌ها و انتی اکسیدانت‌های موجود در سبزیجات و میوه‌جات از طریق کاهش فشارهای اکسیداتیف بر دماغ و تامین فعالیت درست رگ‌های این عضو، می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات شناختی را کاهش بدهد.

با اینحال آقای گاردنر تاکید می‌کند که تنها مصرف سبزیجات و میوه‌جات متضمن سلامت عملکرد حافظه و دماغ نبوده و به گفتۀ وی فعالیت فزیکی، خواب کافی و منظم، پرهیز از استعمال دخانیات مطالعه و تنبیه دماغ نیز عناصر مهم و اساسی برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات شناختی پنداشته می‌شوند.

XS
SM
MD
LG