لینک های دسترسی

Breaking News

ممانعت از پرواز طیارۀ لاوروف در حریم هوایی اروپا سبب لغو سفر وی به صربستان شد


کشورهای متعدد اروپایی تقاضای عبور طیارۀ وزیر خارجۀ روسیه از حریم هوایی شان را رد کردند و او مجبور شد سفرش به صربستان را لغو کند.

سرگی لاوروف امروز دوشنبه ششم جون (۱۶ جوزا) در یک نشست مطبوعاتی مجازی گفت که "آنچه غیرقابل تصور بود اتفاق افتاد" و یک کشور آزاد از حق استفاده از پالیسی خارجی محروم شد.

مسکو اقدام بلغاریا، مقدونیه و مانتی نگرو مبنی بر رد تقاضای عبور طیارۀ وزیر خارجۀ روسیه را با شدیدترین الفاظ تقبیح کرده است، اما این کشورها گفته اند که به دلیل تعزیرات وضع شده بر روسیه برای تهاجم نظامی این کشور بر اوکراین، دست به این اقدام زدند.

اما کانستانتین کوساشیف، رییس کمیتۀ امور خارجی مجلس سنای روسیه، گفته است که ناتو بر این کشورها فشار وارد می‌کند. او ناتو را به "مداخلۀ مستقیم" در روابط مسکو با بلگراد متهم کرد.

قرار بود وزیر خارجۀ روسیه با مقامات صربستانی در بلگراد ملاقات کند، اما این مقام روسی گفته است که در عوض وزیر خارجۀ صربستان به مسکو دعوت خواهد شد.

صربستان تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین را تقبیح کرده اما در وضع تعزیرات بر مسکو با اتحادیۀ اروپا نپیوسته است.

پیش از این نیز به دلیل مسدود بودن حریم هوایی کشورهای اتحادیۀ اروپا به روی طیاره های روسی، سفر وزیر خارجۀ روسیه به ژنیف لغو شده بود.

پس از آنکه روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان بر اوکراین تهاجم نظامی کرد، شمار زیاد کشورهای اروپایی و ایالات متحده این اقدام مسکو را محکوم کرده و در مخالفت با آن تحریم‌های شدیدی را بر روسیه وضع کرده و نیز مساعدت‌های مالی و تسلیحاتی را به اوکراین فراهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG