لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار پوتین: میزایل‌های فراهم شدۀ غرب به اوکراین را هدف قرار می‌دهیم


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هشدار داده است اگر غرب به اوکراین میزایل‌های دوربرد فراهم کند، نظامیان روسیه آن را هدف قرار خواهد داد.

رییس جمهور روسیه روز یکشنبه پنجم جون (۱۵ جوزا) گفت که ارسال محموله‌های جدید تسلیحات غربی به اوکراین به هدف "دامنه‌دار ساختن جنگ" است.

خبرگزاری دولتی ریانوستی-۱ روسیه از قول آقای پوتین گزارش داده است که اگر میزایل‌های دوربرد به اوکراین فراهم شود، نظامیان روسی با استفاده از تسلیحات خود آنرا پیش از آنکه روسیه را هدف بگیرد، آماج قرار خواهند داد.

در این مصاحبه که قرار است ریانوستی-۱ ناوقت یکشنبه آنرا نشر کند، آقای پوتین دقیقاً مشخص نکرده است که توسط کدام طیف میزایل ها بر کدام اهداف حمله خواهد شد.

این هشدار چند روز پس از آن داده شد که ایالات متحده اعلام کرد سیستم‌های پرتاب راکت انداز "هیمارس" را به اوکراین فراهم خواهد کرد.

هیمارس یکی از سیستم‌های سیار راکتی است که چندین میزایل رهبری شده با قدرت هدفگیری بلند و دقیق را به گونۀ همزمان پرتاب کرده و اهداف تا فاصلۀ ۸۰ کیلومتری را نشانه گرفته می‌تواند.

کارشناسان نظامی می‌گویند که برد هدف گیری سیستم‌های هیمارس اندکی طولانی‌تر از سیستم‌های مشابه روسی است، به این معنی که قوای اوکراینی می‌توانند دستگاه‌های راکتی و توپچی نیروهای روسی را هدف بگیرند، اما قادر نخواهند بود که مسکو را آماج حملات قرار بدهند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تا کنون فراهم آوری آن سیستم‌های تسلیحاتی را به اوکراین رد کرده است که نیروهای این کشور بتواند با استفاده از آن خاک روسیه را هدف قرار دهند، هرچند اوکراین برای "دفاع از خود" همواره خواستار دسترسی به چنین تسلیحات شده است.

رییس جمهور روسیه گفته است که "چیز تازه‌ای" در تسلیحات فراهم شده از سوی واشنگتن به اوکراین وجود ندارد و به گفتۀ او، قوای اوکراینی فقط تسلیحاتی را در اختیار دارد که شبیه آن سیستم‌ها در دسترس قوای روسی است.

ولادیمیر پوتین گفت: "از آنچه تا امروز می‌دانیم و بدان پی برده ایم، این سیستم‌هایی است که با آن میزایل‌هایی با برد ۴۵ تا ۷۰ کیلومتر پرتاب می‌شود."

رییس جمهور روسیه ادعا کرد که یگانه هدف فراهم آوری تسلیحات غربی به اوکراین این است که "جنگ تا سرحد ممکن به درازا کشانده شود."

اما رییس جمهور جو بایدن گفته است که تصمیم او مبنی بر فراهم آوری "سیستم‌های پیشرفته‌تر راکتی و مهمات" به اوکراین به این هدف است تا کیف هم در میدان نبرد و هم در نهایت در مذاکرات صلح با روسیه، موضع قویتر داشته باشد.

رییس جمهور ایالات متحده هفتۀ گذشته در مقاله‌ای به روزنامۀ نیویارک تایمز با اشاره به حملات هوایی و زمینی روسیه در اوکراین نوشت: "تهاجم بی‌جهت، بمباردمان زایشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و بیجاکردن اجباری میلیون‌ها نفر، جنگ اوکراین را به یک موضوع عمیقاً اخلاقی مبدل کرده است."

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG