لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین ۱۰۰ روز پس از تهاجم؛ روسیه ممکن در اوکراین بماند


هنگامی که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری نیروهای خود را به اوکراین فرستاد، تعهد کرد که نیروهای کشورش برای اشغال اوکراین نمی‌روند، اما روز جمعه سوم جون که تهاجم به صدمین روز خود رسیده، به نظر می رسید مسکو تمایلی به واگذاری قلمروی که در جنگ تصرف کرده ندارد.

در حال حاضر در کنار ارز اوکراینی، روبل روسی واحد پول رسمی در منطقه خرسون جنوبی است و به ساکنان آنجا و مناطق تحت کنترول روسیه در منطقه زپوریژیا پاسپورت‌های روسی توزیع می‌شود و درخواست‌های آنان برای شهروندی روسیه به سرعت طی مراحل می‌شوند.

مقاماتی که توسط کرملن در هر دو منطقه منسوب شده اند در مورد تبدیل شدن این مناطق به بخشی از روسیه صحبت می‌کنند.

رهبران مناطق جدایی‌طلب در شرق اوکراین که عمدتاً روسی زبان هستند، نیات مشابهی را ابراز کرده‌اند.

پوتین دو روز قبل از شروع تهاجم، استقلال دو قلمرو شرق اوکراین – لوهانسک و دونتسک - را به رسمیت شناخت. در حالی که روسیه در تلاش، به گفتهٔ کرملن، "آزادسازی" تمام دونباس است، هفته‌ها است که درگیری‌های شدید در شرق اوکراین جریان دارد.

درگیری‌ها در دو شهر مهم شرق اوکراین در صدمین روز جنگ روسیه شدت گرفته و مسکو و کیف مدعی پیشرفت در جبهه جنگ بودند.

دیمتری پسکوف، سخنگوی قصر کرملن، روز جمعه سوم جون گفت که قوای روسی به هدف اصلی خود یعنی "محافظت از غیر نظامیان" در مناطق تحت کنترول جدایی طلبان در شرق اوکراین موفق شده است.

این مقام کرملن افزود که نیروهای روسی بخش هایی از اوکراین را "آزاد" کرده و "این کار تا زمانی ادامه خواهد یافت که همه اهداف عملیات نظامی خاص به دست بیاید."

اما سرهی گیدی، والی لوهانسک، روز جمعه به تلویزیون ملی اوکراین گفت که نیروهای اوکراینی بخش بزرگی از شهر سیویرودونتسک را بازپس گرفته اند. او گفت که نیروهای اوکراینی حدود ۲۰ درصد از اراضی از دست داده را پس گرفته اند.

گیدی گفت که نیروهای روسی فقط با توپخانه سنگین پیشروی می‌کنند و هنگامی که اوکراین به اندازه کافی تسلیحات دوربرد غربی داشته باشد، می تواند روس ها را مجبور به عقب نشینی کند.

کرملن در مورد برنامه‌های خود برای شهرها، شهرک‌ها و روستاهای که بمباران، محاصره و در نهایت تصرف کرده است، صحبت نمی‌کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملن گفته است که تصمیم گیری درباره وضعیت آنها مربوط به ساکنان مناطق تصرف شده است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه دوم جون گفت که نیروهای روسیه حدود ۲۰ درصد خاک اوکراین را اشغال کرده‌اند و به گفتۀ وی طول خط مقدم جبهه میان دو طرف درگیر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است. اما پیش از تهاجم روسیه بر اوکراین روسیه تنها هفت در صد قلمرو اوکراین که شامل شبه جزیرهٔ کریمیه و بخشی از دونباس می‌شد، را کنترول می‌کرد.

اما زیلینسکی در یک پیام ویدیویی به مناسبت ۱۰۰ روز اول جنگ، تصریح کرد که اوکراین به راحتی تسلیم نخواهد شد.

او افزود: "ما ۱۰۰ روز است که از اوکراین دفاع کرده ایم. پیروزی از آن ما خواهد بود. "

در همین حال، جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده گفته است که او معتقد است برای پایان دادن به جنگ "باید یک راه‌حل از طریق مذاکره وجود داشته باشد". او در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین باید در ازای صلح، بخشی از قلمرو خود را واگذار کند، گفت: "این سرزمین آنهاست و من به آنها نمی گویم که چه کاری باید انجام دهند و چه کاری نباید انجام دهند".

در ابتدای درگیری، الحاق مناطق بیشتری از اوکراین به عنوان هدف اصلی تهاجم تصور نمی‌شد. به طور گسترده تصور می‌شد که کرملن قصد دارد یک دولت طرفدار مسکو را در کیف مستقر کند که مانع پیوستن اوکراین به ناتو و دور شدن بیشتر از نفوذ روسیه شود.

اما اکنون، به گفته تحلیلگران سیاسی، بعید است مسکو دست از دستاوردهای نظامی خود بردارد.
آندری کولسنیکوف، عضو ارشد بنیاد کارنیگی برای صلح بین‌المللی گفت: "البته (روسیه) قصد دارد بماند. برای روسیه حیف است آنچه را که اشغال کرده است، حتی اگر بخشی از برنامه اولیه نبوده، از دست بدهد. "

نیروهای روسیه در اوایل جنگ مناطق خرسون و زپوریژیا را به تصرف خود درآوردند و کنترول بیشتر سواحل دریای آزوف اوکراین را به دست گرفتند و یک دهلیز زمینی به شبه جزیره کریمیه باز کردند. اخیراً نیروهای روسی توانستند شهر بندری ماریوپول را نیز پس از یک محاصره سه ماهه تصرف کنند.

ساکنان شهرهای خرسون و ملیتوپول در اعتراض به اشغال روسیه به جاده‌ها برآمدند اما با سربازان روسی روبرو شدند. مقامات اوکراینی هشدار داده اند که روسیه ممکن یک همه پرسی جعلی را در خرسون براه بیاندازد و این منطقه را به عنوان یک کشور مستقل اعلام کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های اسوشیتدپرس و بخش انگلسی صدای امریکا استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG