لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه صدور گاز طبیعی را به پولند و بلغاریا قطع کرد


روسیه صدور گاز طبیعی به بلغاریا و پولند را قطع کرده و گفته است که این تصمیم در واکنش به اقدامات "غیردوستانۀ" این دو کشور اتخاذ شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با اشاره به امتناع پولند و بلغاریا از پرداخت هزینۀ گاز به روبل، واحد پول روسیه، به خبرنگاران گفت که "اقدامات غیرمنتظره در عرصۀ اقتصادی و مالی" سبب قطع جریان گاز شده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ماه گذشته اعلام کرد که مشتریان خارجی "غیردوست" باید هزینۀ شرکت دولتی گازپروم را به روبل پرداخت کنند، نه دالر و یورو. پس از آن، این نخستین‌بار است که روسیه انتقال گاز را به دو کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو،‌ به حالت تعلیق می‌آورد.

شرکت گازپروم روسیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که جریان گاز به پولند و بلغاریا به دلیل نپرداختن هزینۀ آن به روبل، به گونۀ کامل قطع شده است.

در حال حاضر، اروپا بخشی اعظم گاز مورد نیاز خود را برای گرم ساختن خانه‌ها، تولید برق و مواد سوخت صنایع از خارج وارد می‌کند. باوجود جنگ در اوکراین، واردات گاز به اروپا همچنین ادامه یافته است. کشور‌های اروپایی ۶۰ درصد هزینۀ گاز وارداتی روسیه را به یورو و ۴۰ درصد آن را به دالر امریکایی پرداخت می‌کنند.

به دنبال تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، کشورهای غربی تحریم‌های شدید اقتصادی را بر روسیه وضع کردند که انجماد ۳۰۰ میلیارد دالر ذخایر ارزهای خارجی آن کشور در بیرون نیز شامل این تحریم‌ها است. در پی این تحریم‌ها روبل روسی ارزش خود را به پیمانۀ زیاد از دست داده است و ظاهراً پوتین قصد دارد تا فروش گاز را به روبل روسی انجام دهد تا ارزش پول این کشور در مقابل اسعار خارجی به خصوص دالر و یورو تقویت شود.

رهبران اروپایی گفته اند که آنان از خواست روسیه برای پرداخت هزینۀ گاز به روبل پیروی نخواهند کرد و استدلال کرده اند که پرداخت هزینه گاز به روبل روسی نه تنها تخطی از شرایط قرارداد با روسیه است، بلکه نقض تحریم‌ها علیه مسکو نیز می‌باشد.

در تازه ترین مورد، اوسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپایی گفته بود که قطع گاز "تلاش دیگر روسیه برای باج‌گیری" است.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG