لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه انتقال گاز طبیعی به پولند و بلغاریا را قطع می‌کند


نمای بیرونی مقر اصلی گازپروم، شرکت دولتی روسیه در مسکو
نمای بیرونی مقر اصلی گازپروم، شرکت دولتی روسیه در مسکو

مقام‌ها در پولند و بلغاریا روز سه‌شنبه ۲۶ اپریل (ششم ثور) گفتند که روسیه انتقال گاز طبیعی کشور‌های‌شان را پس از آن به حالت تعلیق میاورد که آنان از پرداخت هزینهٔ گاز به روبل، واحد پول روسیه، خودداری کردند.

حکومت‌های پولند و بلغاریا که هر دو عضویت اتحادیه اروپا و ناتو را دارند، گفته اند که شرکت گاز پروم روسیه برای‌شان اطلاع داده است که انتقال گاز را سر از روز چهارشنبه ۲۷ اپریل، قطع می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ماه گذشته اعلام کرد که خریداران خارجی "غیردوستانه" باید هزینهٔ شرکت دولتی گازپروم را به روبل پرداخت کنند، نه دالر و یورو. پس از آن، این نخستین‌بار است که روسیه انتقال گاز را به دو کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو،‌ به حالت تعلیق میاورد.

شرکت گاز دولتی پولند موسوم به PGNiG گفته است که شرکت گازپروم روسیه ساعت هشت صبح روز چهارشنبه به وقت محل انتقال گاز برای آن کشور را قطع می‌کند.

پس از آن، وزارت انرژی بلغاریا نیز گفت که شرکت گازپروم روسیه روز چهارشنبه انتقال گاز به آن کشور را قطع می‌کند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، پولند یکی از حامیان قوی کشور همسایهٔ خود، اوکراین بوده است و صد‌ها هزار مهاجر اوکراینی را در آن کشور پناه داده است.

علاوه بر آن، این کشور، یک نقطهٔ ترانزیت فراهم‌آوری تسلیحات از ایالات متحده و سایر کشور‌های غربی به اوکراین است .

حکومت پولند در اوایل هفتهٔ‌ جاری تایید کرد که به اردوی اوکراین تانک ارسال می‌کند. این کشور همچنین روز سه شنبه ۲۶ اپریل اعلام کرد که تعزیرات را بر ۵۰ شخصیت حکمی و حقیقی روسیه وضع می کند. الیگارش‌های روسی—افراد ثروتمندی که با حکومت روسیه روابط نزدیک دارند — و شرکت های روسی به شمول گازپروم شامل فهرست وضع تعزیرات پولند است.

در حال حاضر، اروپا بخشی اعظم گاز مورد نیاز خود را برای گرم ساختن خانه‌ها، تولید برق و مواد سوخت صنایع از خارج وارد می‌کند. باوجود جنگ در اوکراین، واردات گاز به اروپا همچنین ادامه یافته است. کشور‌های اروپایی ۶۰ درصد هزینهٔ گاز وارداتی روسیه را به یورو و ۴۰ درصد آن را به دالر امریکایی پرداخت می‌کنند.

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین که تعزیرات شدید غرب را در پی داشت، مسکو ظاهراً هدف دارد تا فروش گاز را به روبل روسی انجام دهد تا ارزش پول این کشور در مقابل اسعار خارجی به خصوص دالر و یورو تقویت شود.

اما رهبران اروپا گفته اند که آنان از این خواست روسیه پیروی نخواهند کرد و استدلال کرده اند که پرداخت هزینه گاز به روبل روسی نه تنها تخطی از شرایط قرارداد با روسیه است، بلکه نقض تحریم‌ها علیه مسکو نیز می‌باشد.

XS
SM
MD
LG