لینک های دسترسی

Breaking News

قطر: مذاکرات برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه در 'مراحل نهایی' است


قطر که مذاکرات میان اسراییل و حماس را میانجیگری می‌کند، روز سه شنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) گفت که مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس موقت به "مرحله نهایی" رسیده و "بیش از هروقت دیگر نزدیک‌تر" شده است.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجهٔ قطر، با بیان اینکه مذاکرات به "مرحله حساس و نهایی" رسیده است، گفت: "ما بسیار خوش‌بین هستیم، بسیار امیدواریم. اما همچنین بسیار مشتاق هستیم که این میانجیگری در رسیدن به یک آتش بس بشردوستانه موفق شود."

قطر تلاش دارد تا دو طرف را متقاعد بسازد که در ازای آزادی برخی از ۲۴۰ گروگان، آتش‌بس موقت صورت بگیرد. میانجیگری قطر تاکنون منجر به آزادی چهار گروگان شده است.

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس نیز روز سه‌شنبه در یک پیام انستاگرام نگاشته است که این گروه به "توافق آتش‌بس موقت" با اسراییل نزدیک شده است.

به گفتهٔ رهبر حماس، مذاکرات برای توافق با اسراییل موثر واقع شده است. در صورتی که این توافق نهایی شود،‌ ۲۴۰ نفری که در جریان حملات هفتم اکتوبر حماس گروگان گرفته شده اند،‌ آزاد خواهند شد؛‌ اکثر افرادیکه گروگان گرفته شده اند، اسراییلی استند.

در جریان حملات هفتم اکتوبر گروه حماس، نزدیک به ۱۲۰۰ نفر در مناطق سرحدی اسراییل کشته شدند که اکثر‌شان غیرنظامیان بودند.

پس از حملهٔ حماس، اسراییل نیز در یک اقدام انتقام‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بر غزه آغاز کرده است. اسراییل تعهد کرده است که گروه حماس را نابود خواهد کرد.

به گفتهٔ مقامات صحی در نوار غزه، حملات اسراییل تا اکنون موجب کشته شدن ۱۳هزار ۳۰۰ نفر شده که شامل هزاران کودک می‌شود.

یک منبع آگاه از مذاکرات گفت که این توافق دربرگیرندهٔ آزادی حدود ۵۰ گروگان غیرنظامی توسط حماس و آزادی کودکان و زنان فلسطینی از اسارت اسراییل می‌باشد.

تاکنون اسراییل به طور کلی از اظهار نظر درباره وضعیت مذاکرات به رهبری قطر اجتناب کرده بود. اما بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل ناوقت روز سه شنبه گفت که در راستای "بازگرداندن گروگان‌ها از غزه در حال پیشرفت استیم".

گروه

XS
SM
MD
LG