لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش داریم جنگ افغانستان مسوولانه و با سنجش پایان یابد – میلی


ارشدترین مقام نظامی ایالات متحدۀ امریکا گفته است که هرگونه تصمیم در مورد خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان باید با درنظرداشت شرایط موجود در داخل افغانستان باشد.

جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحدۀ امریکا در مصاحبه با رادیوی ملی عامۀ امریکا (ان پی آر) گفته است که تلاش می‌شود تا جنگ در افغانستان "مسوولانه و با سنجش" پایان داده شود.

این مقام ارشد نظامی امریکا گفت که شمار نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان تا ماه آیندۀ میلادی به ۴۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت، اما افزود که رییس جمهور ترمپ در مورد کاهش بیشتر نظامیان امریکا در افغانستان تا هنوز هیچ تصمیم نهایی نگرفته است.

درست یک هفته پیش از این اظهارات آقای میلی، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در یک پیام تویتر گفته بود که باقیماندۀ نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان باید تا کرسمس (عید میلاد مسیح) به امریکا برگردانده شوند؛ پیامی که از سوی طالبان به عنوان "گام مثبت در راستای تطبیق توافقنامۀ دوحه" با گرمی استقبال شد.

ساعاتی پیش از تویت آقای ترمپ، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی قصر سفید گفته بود که شمار نظامیان امریکایی در افغانستان، تا آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی به مرز ۲۵۰۰ نفر کاهش داده خواهد شد.

اما آقای میلی به ان پی آر گفت: "نکتۀ کلیدی این است که در تلاش ختم مسوولانه و با سنجش جنگ استیم تا این کار با شرایطی انجام شود که مصوونیت علایق اساسی امنیت ملی ایالات متحده را در افغانستان تضمین کند."

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که در اواخر فبروری سال روان در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد، باید تمام نظامیان خارجی تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند، اما مقام‌های نظامی امریکا همواره تاکید کرده اند که خروج کامل نظامیان وابسته به شرایط و منوط به پابندی طالبان به تعهدات شان است.

یکی از تعهدات اساسی طالبان در توافقنامۀ دوحه، قطع کامل رابطۀ آن گروه با شبکۀ القاعده است، اما شماری از مقام‌های نظامی امریکایی گفته اند که طالبان هنوز هم با القاعده در ارتباط و تماس اند.

XS
SM
MD
LG