لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: باقی سربازان امریکایی تا پایان سال از افغانستان به امریکا برگردند


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که متباقی سربازان امریکایی مستقر در افغانستان تا پایان سال روان میلادی به ایالات متحدۀ امریکا برگردند و طالبان از این اقدام استقبال کرده اند.

آقای ترمپ شام چهارشنبه هفتم اکتوبر (۱۶ میزان) درست یک و نیم ساعت پیش از مناظرۀ معاونان ریاست جمهوری انتخابات ۲۰۲۰ امریکا در یک پیام تویتر این مطلب را بیان کرده است.

رییس جمهور ترمپ در این پیام نوشته است: "باید شمار اندک باقیماندۀ مردان و زنان شجاع ما که در افغانستان سرگرم خدمت اند، تا کرسمس [عید میلاد مسیح] به خانه برگردند."

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که طالبان ضمن استقبال از خروج قوای امریکایی از افغانستان آن را "گام مثبت در راستای تطبیق توافقنامۀ دوحه" خوانده اند.

ساعاتی پیش از تویت آقای ترمپ، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا گفته بود که شمار نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان تا اوایل سال ۲۰۲۱ به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

آقای اوبراین روز چهارشنبه گفت که در حال حاضر کمتر از ۵۰۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند در حالیکه به گفته وی، این رقم زمانیکه دونالد ترمپ در سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید، به بیش از ده هزار سرباز می رسید.

برگرداندن نظامیان امریکایی از کشورهای درگیر جنگ مثل افغانستان و عراق یکی از وعده‌های آقای ترمپ در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده بود و اکنون که آقای ترمپ بار دیگر نامزد انتخابات است، تلاش دارد که این وعدۀ خود را عملی کند.

رییس جمهور ترمپ در حالی به خروج متباقی سربازان امریکایی از افغانستان تاکید کرده است، که بر اساس توافقنامۀ صلح ایالات متحده-طالبان باید تمام نیروهای خارجی تا ماه می سال ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون شوند.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای روند مصالحه افغانستان بار ها تاکید کرده است که خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان مشروط به عملی کردن تعهدات طالبان در این توافقنامه می باشد.

جو بایدن، رقیب دموکرات آقای ترمپ نیز گفته است که مخالف خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان نیست، اما به گفتۀ وی طرح خروج نظامیان امریکایی باید به گونه‌ای باشد که به مشکل تروریزم در افغانستان رسیدگی شود و بار دیگر آن کشور به لانۀ دهشت افگنان مبدل نشود.

XS
SM
MD
LG