لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات سرنوشت‌ساز سنا در ایالت جورجیا؛ چرا این انتخابات مهم است؟


انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس سنا در ایالت جورجیا که به دور دوم کشیده شده بود، روز سه شنبه پنجم جنوری (۱۶ جدی) برگزار شد. در دور نخست هیچ یک از نامزدان نتوانستند اکثریت آرای لازم را برای پیروزی کسب کنند.

این انتخابات برای هر دو حزب سیاسی ایالات متحده – جمهوریخواه و دموکرات- بسیار مهم است، زیرا نتیجۀ آن مشخص می‌کند که کم از کم در دو سال آینده کدام یکی از این احزاب در سنا اکثریت داشته باشند.

دیوید پردو، سناتور برحال جمهوریخواه ایالت جورجیا در برابر جان اوسوف از حزب دموکرات و کیلی لوفلر، سناتور برحال جمهوریخواه با رافایل وارنوک دموکرات رقابت می‌کنند.

نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان داده است که دو نامزد دموکرات اندکی از رقیبان جمهوریخواه شان پیشتاز اند.

مشارکت رای‌دهندگان

انتظار می‌رود که مشارکت رای‌دهندگان در این انتخابات به گونۀ استثنایی بلند باشد، زیرا بیش از سه میلیون رای‌دهنده در رای‌دهی پیش از وقت در این انتخابات رای داده اند.

در انتخابات سوم نومبر ۲۰۲۰ کم و بیش پنج میلیون نفر در جورجیا رای داده بودند، اما حدود ۱۰۰ هزار رای دهنده که در انتخابات سوم نومبر رای نداده بودند، از قبل در دور دوم انتخابات رای داده اند.

سه میلیون رای که قبل از وقت به کار رفته است، تا پایان انتخابات امروز دسته بندی نخواهد شد و انتظار می‌رود که نتیجۀ نهایی، تا ساعاتی پس از ختم روند رای‌دهی اعلان شود.

مقام‌ها گفته اند که رای‌دهی پیش از وقت در آن نواحی زیاد بوده است که در انتخابات سوم نومبر، رییس جمهور منتخب جو بایدن در آن برنده شده بود، اما جمهوریخواهان گفته اند که مشارکت طرفداران این حزب در روز انتخابات بهتر از هواداران حزب دموکرات خواهد بود.

در انتخابات سوم نومبر ۲۰۲۰ نیز بیشتر آرای پیش از وقت از رای‌دهندگان دموکرات بود و اکثر جمهوریخواهان در روز انتخابات رای داده بودند. از آنجاییکه شمارش آرای قبل از وقت که بیشتر آن از طریق پست ارسال شده بود، وقت زیادی را می‌گیرد، در روز انتخابات سوم نومبر دونالد ترمپ در جورجیا پیشتاز بود، اما با شمارش آرای پستی، نتیجه تغییر خورد و جو بایدن در جورجیا برنده شد.

اکثریت در سنا

هم اکنون جمهوریخواهان ۵۰ کرسی و دموکرات‌ها ۴۸ کرسی مجلس سنای ایالات متحده را در اختیار دارند و جمهوریخواهان برای کسب اکثریت در سنا، فقط باید یک کرسی سنا را در ایالت جورجیا از آن خود کنند.

در صورتیکه وارنوک و اوسوف در انتخابات روز سه شنبه جورجیا برنده شوند، کرسی‌های سنا میان هر دو حزب ۵۰-۵۰ تقسیم شده و با یک رای که کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری امریکا در انتخابات سنا دارد، حزب دموکرات آقای بایدن کنترول سنا را نیز در دست خواهد گرفت.

در صورتیکه جمهوریخواهان در مجلس سنای ایالات متحده اکثریت داشته باشند، عرصه بر جو بایدن تنگ و تمام اجنداهای تقنینی وی به ویژه قانون مراقبت‌ها و بیمۀ صحی، قانون مهاجرت و مقررات تغییرات اقلیمی در سنا با چالش مواجه خواهد شد.

تلاش بایدن و ترمپ برای جلب حمایت

در آستانۀ انتخابات به شدت رقابتی سنا در جورجیا، هم آقای بایدن و هم دونالد ترمپ روز دوشنبه در گردهمایی‌های انتخاباتی در جورجیا شرکت کردند تا حمایت رای‌دهندگان را با نامزدان هم حزبی شان جلب کنند.

جو بایدن در یک گردهمایی انتخاباتی گفت: "قدرت در دستان شما است. برخلاف هر زمان دیگر در حیات کاری من، یک ایالت، فقط یک ایالت می‌تواند مسیر را نه تنها برای چهار سال آینده، بلکه برای نسل آینده ترسیم کند."

آقای ترمپ نیز شام دوشنبه در شهر دالتون در یک گردهمایی انتخاباتی حضور یافت و به حامیانش گفت که این "آخرین فرصت برای نجات امریکایی است که دوستش می‌داریم."

آقای ترمپ گفت: "چپ‌گرایان می‌خواهند کشور ما را ویران کنند، تاریخ ما را برباد دهند و هر آنچه را که عزیز می‌داریم بزدایند. این مهم‌ترین انتخابات در طول زندگی تان خواهد بود که شما در آن رای‌ می‌دهید."

رییس جمهور ترمپ یک‌بار دیگر از مقام‌های انتخاباتی جورجیا انتقاد کرد که آنان خواست وی را برای برگرداندن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر رد کردند. او یکبار دیگر بدون شواهد و مدارک ادعا کرد که برندۀ انتخابات در جورجیا بود و در انتخابات تقلب شده است.

با اینحال، آرای ایالت جورجیا که سه بار شمارش شد، در هر بار جو بایدن را برندۀ انتخابات در آن ایالت نشان داد.

XS
SM
MD
LG