لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ به مقام ایالت جورجیا؛ برای تغییر نتایج انتخابات برایم رای پیدا کن


در یک تماس غیرمعمول تلیفونی، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده از مسوول انتخابات ایالت جورجیا خواسته است تا آرای کافی برایش پیدا کند و نتایج انتخابات ریاست جمهوری را در آن ایالت به سودش برگرداند.

در این تماس تلیفونی یک ساعت و دو دقیقه‌ای که نخست روزنامۀ واشنگتن پست فایل صوتی آن رانشر کرد، آقای ترمپ به برد رفنسپرگر، وزیر داخله و ارشدترین مقام انتخاباتی ایالت جورجیا می‌گوید: "فقط می‌خواهم که برایم ۱۱۷۸۰ رای پیدا کنی."

در این مکالمه، رییس جمهور ترمپ گاهی بر رفنسپرگر تاخته و گاهی هم با نرمش و لطف با وی صحبت می‌کند، اما پیهم دقت و صحت نتایج انتخابات جورجیا را به چالش می‌کشد.

در انتخابات سوم نومبر سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده جو بایدن، رقیب دموکرات آقای ترمپ برندۀ انتخابات در جورجیا شد و پس از سال ۱۹۹۲ این نخستین بار است که یک نامزد دموکرات در آن ایالت برنده شده است. آرای جورجیا تا کنون سه بار شمار شده است و هر سه بار آقای بایدن برنده اعلان شده است.

حتا اگر آرای جورجیا هم نباشد، جو بایدن بیش از ۲۷۰ رای انتخاباتی را که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری لازمی است، از خود کرده است.

آقای ترمپ روز یکشنبه سوم جنوری (۱۴جدی) در یک پیام تویتر در مورد مکالمۀ تلیفونی با برد رفنسپرگر نوشته است که این مقام ایالتی جورجیا میل نداشته یا قادر نبوده است تا در مورد تقلب آرا پاسخ ارایه کند.

آقای ترمپ در بخشی از مکالمۀ تلیفونی که در روزنامۀ واشنگتن پست نشر شده است به آقای رفنسپرگر می‌گوید: "می‌دانی که آنان [دموکرات‌ها] چه کارها کرده‌اند. چنین کارها جرم است. نمی‌توانی بگذاری چنین چیزی افتاق بیفتد. خطر بزرگی متوجه تو و راین [وکیل رفسپرگر] است."

چند ساعت بعد، آقای رفنسپرگر در یک پیام تویتر در واکنش به تویت آقای ترمپ نوشت: "با کمال احترام، رییس جمهور ترمپ: آنچه شما می‌گویید راست نیست. واقعیت برملا خواهد شد."

با آنکه کالج الکتورل، یا هیات انتخاب کنندۀ رییس جمهور، جو بایدن را برندۀ انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اعلان کرده است، آقای ترمپ تا کنون نتایج انتخابات را نپذیرفته و بدون ارایۀ اسناد و مدارک ادعا دارد که به سود بایدن در انتخابات تقلب شده است.

واکنش‌ها

نشر فایل صوتی مکالمۀ آقای ترمپ با مسوول انتخابات ایالت جورجیا، ساعاتی بعد با واکنش گستردۀ سیاستمداران و قانونگذاران امریکایی دنبال شد.

ادم کینزینگر، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان ایالات متحده در یک پیام تویتر نوشت: "برای هر عضو کانگرس ایالات که در مورد اعتراض به نتایج انتخابات غور می‌کنند، مطلقاً رقت انگیز است. در پرتو این [رویداد] با وجدان پاک نمی‌توانید چنین اعتراض کنید."

جف فلیک، سناتور پیشین جمهوریخواه از ایالت اریزونا در یک پیام تویتر نوشته است: "جمهوریخواهان، هیچ دفاعی برای این وجود ندارد. هیچ."

کارولین بوردیوکس، نمایندۀ جمهوریخواه از ایالت جورجیا تویت کرده است :"خاموش نخواهم نشست تا رییس جمهور [ترمپ] ارادۀ بیش از پنج میلیون رای‌دهنده را در ایالت من فرو بپاشاند. این کشور یک دموکراسی است، نه نظام استبدادی – و من تمام قدرتی را که در حیطۀ صلاحیت خود دارم برای دفع حملات ترمپ بر انتخابات مان به کار خواهم بست."

اما حزب جمهوریخواه اریزونا با اشاره به مکالمۀ تلیفونی آقای ترمپ در تویتر نگاشته است: "بهر حال، سخنان رییس جمهور بی پشتوانه نبود. رییس جمهور واقعاً درست صحبت می‌کرد (قوی، صدای واضح؛ هیچ ناپویایی وجود نداشت) در مکالمه او در مورد سلامت انتخابات صحبت می‌کرد، کاری که تمام امریکایی‌ها‌ می‌کنند. تشکر آقای رییس جمهور!"

از سوی دیگر، ادم شیف، رییس کمیتۀ استخبارات مجلس نمایندگان ایالات متحده اقدامات ترمپ را محکوم کرده و آن را "سو استفادۀ نفرت‌انگیز از قدرت" توصیف کرده است.

قرار است در نشست هر دو مجلس کانگرس امریکا که روز چهارشنبه ششم جنوری برگزار و آخرین مرحلۀ انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم خوانده می‌شود، پیروزی جو بایدن تصدیق شود.

اما ۱۲ قانونگذار جمهوری‌خواه عهد کرده اند که در این نشست، نتیجۀ انتخابات یا به عبارۀ دیگر پیروزی آقای بایدن را نخواهند پذیرفت، هر چند این قانونگذاران می‌دانند که تلاش آنان به جایی نخواهد رسید، زیرا دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت داشته و شماری از قانونگذاران پیشتاز جمهوریخواه به گفته اند که نتایج انتخابات را به چالش نخواهند کشید.

XS
SM
MD
LG