لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور آلمان خواهان محاکمهٔ‌ 'جنایات جنگی' علیه پوتین و لاوروف شد


رییس جمهور آلمان، روز جمعه هشتم اپریل (۱۹ حمل)‌ خواهان تشکیل محکمهٔ "جنایات جنگی" علیه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه،‌ و سرگی لاوروف،‌ وزیر خارجهٔ آن کشور، شد.

فرانک والتر اشتاین مایر، در مصاحبه ای با مجلهٔ اشپیگل چاپ آلمان با اشاره به کشتار غیر نظامی توسط قوای روسی در اوکراین گفته است:‌ "کسانی که مسوول این جنایات استند،‌ باید خودشان را توضیح بدهند."

رییس جمهور آلمان گفته است که افرادیکه در جنایات و کشتار غیر نظامی در اوکراین دخیل اند،‌" شامل سربازان،‌ فرماندهان نظامی، و البته کسانی می شود که مسوولیت‌های سیاسی دارند."

اظهارات این مقام ارشد آلمان پس از آن بیان شد که مقام های اوکراینی از جمله ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور آن کشور، روسیه را به "نسل کشی و جرایم جنگی" متهم کرده اند.

اما کرملین روز سه شنبه ششم اپریل (۱۷ حمل) گفت که اتهامات غرب مبنی بر اینکه قوای روسی در شهر بوچا واقع در نزدیکی کیف، پایتخت اوکراین، دست به کشتار و اعدام غیر نظامیان زده است، یک "جعل وحشتناک" است که هدف آن بی اعتبار ساختن روسیه و توجیه تعزیرات اقتصادی غرب علیه روسیه می باشد.

پس از آنکه قوای روسیه از منطقهٔ‌ بوچا عقب نشینی کردند،‌ مقام‌های اوکراینی و مردم محل گزارش دادند که پس از خروج قوای روسی از این شهر، بیش از ۴۰۰ جسد را در جاده‌ها و محلات این شهر پیدا کرده اند که لباس ملکی به تن داشته و دستان شان از پشت بسته شده بود.

پس از نشر تصاویر اجساد غیرنظامیان در بوچا، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده یکبار دیگر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را "جنایتکار جنگی" خطاب کرد و خواستار محاکمۀ وی شد. برخی کشورهای اروپایی هم این رویداد را "جنایت جنگی" توصیف کرده اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفته است که شاید در بوچا، غیرنظامیان قصداً کشته شده باشند که چنین کار بر اساس قوانین بین‌المللی "جنایت جنگی" پنداشته می‌شود.

اما حکومت چین که متحد روسیه پنداشته می شود، روز چهار شنبه ششم اپریل (۱۷ حمل)‌خواستار پیگرد در مورد کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا شد، اما در پیوند با این کشتارها هیچ جناحی را نقد یا محکوم نکرد.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، چین همواره خواستار مذاکره برای حل این بحران شده است. بیجینگ همچنان با وضع تحریم‌های اقتصادی بر روسیه مخالفت کرده و امریکا و ناتو را متهم کرده است که با ارسال تسلیحات به اوکراین جنگ را تحریک کرده و آن را مشتعل نگه‌ می‌دارند.

XS
SM
MD
LG