لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: غیرنظامیان در اوکراین 'عمداً' کشته شده اند


ملل متحد روز سه‌شنبه پنجم اپریل (۱۶ حمل) اعلام کرد که تمام نشانه‌ها درشهرک بوچا، در نزدیکی کیف، پایتخت اوکراین، به این اشاره می‌کند که غیرنظامیان در این شهر مسقیماً هدف قرار گرفته و کشته شده اند.

دفتر حقوق بشر ملل متحد گفت که تصاویر به دست آمده از بوچا بسیار ناراحت کننده است و تاکید کرد که قوانین بین المللی حملات عمدی به غیرنظامیان را منع می‌کند.

پس از عقب‌نشینی نظامیان روسیه از ساحات اطراف شهر کیف، پایتخت اوکراین، اجساد افرادی که لباس ملکی به تن داشته و دستان شان از پشت بسته شده است، در شهرک بوچا دیده شده است.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر ملل متحد در ژنیف با استناد به عکس‌های افرادی با دست‌های بسته و زنان نیمه برهنه‌ای که بدنشان سوخته بود، گفت:"این بسیار ناراحت‌کننده است و واقعاً به وضوح نشان می‌دهد که آنها مستقیماً هدف قرار گرفته‌ اند و در اینجا، آنچه باید تأکید کنیم این است که براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، کشتار عمدی غیرنظامیان یک جنایت جنگی است."

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین پس از دیدار از شهرک بوچا گفت که اقدام روسیه در این شهر "نسل‌کشی" بوده و از غرب خواست تا تحریم‌های سختگیرانه‌تر را بر روسیه وضع کند.

روسیه گزارش‌ها و تصاویر نشر شده از کشتار غیرنظامیان در اوکراین را جعلی خوانده و گفته است که نظامیان روسی مرتکب این کشتارها نشده اند.

باوجود آنهم سخنگوی دفتر حقوق بشر ملل متحد تصریح کرد که دفتر کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد در بوچا کارمند ندارد تا این گزارش‌ها را مستقلانه تایید کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز روز دوشنبه چهارم اپریل (۱۵ حمل) خواستار محاکمۀ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به ارتکاب جرایم جنگی شد و گفت که در صدد وضع تعزیرات بیشتر بر روسیه به خاطر ارتکاب "قساوت‌ها" در اوکراین است.

آقای بایدن رییس جمهور روسیه را "جنایتکار جنگی" خطاب کرد.

تا حال واضح نیست که در این شهرک چه تعداد غیرنظامیان کشته شده اند اما مقامات اوکراینی می‌گویند که تا اکنون جسد بیش از ۴۱۰ نفر را یافته اند.

XS
SM
MD
LG