لینک های دسترسی

Breaking News

زن آلمانی متهم به برده‌گرفتن یک زن ایزدی محاکمه می‌شود


عکس آرشیف؛ زنان و کودکان آوارۀ ایزدی پس از مسلط شدن داعش در بخش‌هایی از عراق و سوریه
عکس آرشیف؛ زنان و کودکان آوارۀ ایزدی پس از مسلط شدن داعش در بخش‌هایی از عراق و سوریه

یک زن در آلمان روز چهارشنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) به اتهام کمک کردن و همدستی به "جنایت جنگی و نسل کشی داعش" از طریق "برده گرفتن" یک زن ایزدی، محاکمه شد.

متهم که ۳۷ سال عمر دارد و با نام مختصر نادین یاد شده با اتهام جنایت علیه بشریت و عضویت یک سازمان تروریستی خارجی نیز روبرو است.

سارنوالان آلمانی گفته اند که نادین و همسرش در دسمبر ۲۰۱۴ از آلمان به ساحات زیر ادارۀ داعش در سوریه سفر کرده و در آنجا به این گروه تروریستی پیوسته بودند.

به گفتۀ مقام‌های آلمانی، چند ماه بعد، این زوج در شهر موصل عراق، پایتخت خلافت خود خواندۀ داعش، مسکن گزین شده بودند، جاییکه ادعا می‌شود آنان انبار اسلحه را زیر نظر داشته و نیز مهمان‌سرایی را برای فراهم کردن اتاق و خوابگاه برای "زنان مجرد عضو داعش" ایجاد کرده بودند.

سارنوالان گفته اند که نادین و همسرش از اوایل ۲۰۱۶ به بعد یک زن ایزدی را برده گرفتند. به گفتۀ سارنوالان همسر نادین این زن ایزدی را به گونۀ منظم تجاوز و لت و کوب می‌کرد و خود نادین نیز از این وضعیت با خبر بود.

مقام‌های آلمانی افزوده اند که نادین همواره این زن ۲۲ سالۀ ایزدی را زیر نظر داشت تا از فرار وی جلوگیری کند. او همچنان این بانوی ایزدی را مجبور کرده بود تا کارهای خانه را انجام داده و از فرزندان این زوج مراقبت کند.

تمام این اقدامات به گفتۀ سارنوالان آلمانی، همسو با اندیشۀ گروه داعش بوده است تا پیروان ایزدی را ریشه‌کن کنند.

گمان می‌رود که نادین و خانواده‌اش یکجا با این بردۀ ایزدی در خزان ۲۰۱۶ به یکی از ساحات زیر ادارۀ داعش در سوریه نقل مکان کرده و تا مارچ ۲۰۱۹در آنجا زیسته اند. سپس این زن و شوهر از سوی جنگجویان کرد دستگیر شده و زن ایزدی از بردگی آنان آزاد شد.

نادین در مارچ سال گذشته به سلسلۀ استرداد جنگجویان داعش به کشورهای متبوع شان، به آلمان برگردانده شد.

محکمۀ آلمان در نومبر ۲۰۲۱ با صدور حکمی جرایم و جنایات علیه جمعیت ایزدی را به صفت نسل کشی اعلام کرد، اقدامی که فعالان از آن به عنوان پیروزی برای این اقلیت سرکوب شده تمجید کردند.

جنگجویان داعش پیش از اینکه در اثر عملیات ایتلاف به رهبری ایالات متحده سرکوب شوند و در زمانی که بخش‌های عمدۀ عراق و سوریه را کنترول خود داشتند، صدها مرد ایزدی را کشتند، زنان ایزدی را تجاوز کرده و به بردگی گرفتند و کودکان این اقلیت را جبراً به صفت جنگجو استخدام کردند.

XS
SM
MD
LG