لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان آلمان کشتار ارمنیان را نسل کشی خواند


رئیس پارلمان آلمان گفته است که ترکیۀ امروز مسوول آنچه نیست که صد سال پیش به وقوع پیوسته است
رئیس پارلمان آلمان گفته است که ترکیۀ امروز مسوول آنچه نیست که صد سال پیش به وقوع پیوسته است

پارلمان آلمان با اکثریت آرا فیصله نامۀ را تصویب کرد که کشتار ارمنیان را توسط امپراتوری ترک‌های عثمانی در سالهای ۱۹۱۵ "نسل کشی" خوانده است.

بنالی ییلدیرین صدر اعظم ترکیه پیش از رایگیری در پارلمان آلمان گفته بود که این اقدام "آزمایش واقعی دوستی" است، حالانکه وزیر خارجۀ ارمنستان از آن استقبال کرده بود.

هرچند انگلا مرکل صدر اعظم آلمان در جریان رایگیری حضور نداشت، کریستیان ویرتز سخنگوی حکومت آلمان گفت که خانم مرکل از این اقدام حمایت می کند.

تاریخ‌نگاران تخمین می زنند که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی در جریان جنگ جهانی اول توسط امپراتوری ترک‌های عثمانی کشته شد که اکثر آگاهان این رویداد را نخستین نسل کشی قرن ۲۰ می‌پندارند.

ترکیه اتهام نسل کشی را کرده می گوید که کشتار این افراد ثمرۀ تلخ جنگ و ناآرامی داخلی بود. انقره همچنان پافشاری دارد که آمار تلفات این جنگ بزرگتر جلوه داده شده است.

نوربرت لمرت رئیس پارلمان آلمان گفته است که رسیده‌گی به رویدادهای تاریخی دردناک بوده می تواند، اما به گفتۀ وی پیش شرطی برای درک، تفاهم و همکاری در جهان امروز است.

رئیس پارلمان آلمان گفت که ترکیۀ امروز مسوول آنچه نیست که صد سال پیش به وقوع پیوست، اما افزود که این کشور می تواند مسوول آنچه باشد که در آینده به وقوع می پیوندند.

زمانیکه سایر کشورها، کشتار ارمنی ها را نسل کشی خواندند روابط دیپلوماتیک آنها با ترکیه کشیده شد. به گونۀ مثال، پاپ فرانسیس و حکومت اتریش سال گذشته این رویداد را نسل کشی خواندند، رویدادی که منجر به فراخواندن سفیر ترکیه از ویانا و واتیکان شد.

نسل کشی بر اساس کنوانسیون دسامبر ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد سنگینترین جنایت ممکن بر ضد بشریت تلقی شده است. هر اقدامی که به هدف از بین بردن کلی یا قسمی یک ملت، گروه قومی، فرقه یی، نژادی یا دینی صورت گیرد، نسل کشی خوانده می شود.

XS
SM
MD
LG