لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان طرح ارسال تانک‌های لیوپارد-۲ را به اوکراین منظور کرد


حکومت آلمان روز چهارشنبه ۲۵ جنوری ( پنجم دلو) اعلام کرد که ۱۴ تانک پیشرفتۀ لیوپارد-۲ را برای اوکراین فراهم می‌کند، اقدامی که راه را برای دیگر کشورهای علاقمند اروپایی باز خواهد کرد تا این جنگ افزار را به اوکراین فراهم کنند.

تانک‌های لیوپارد-۲ ساخت آلمان است و فرستادن آن به اوکراین از سوی هر کشوری که باشد به توافق برلین نیاز دارد.

پیش از این ایالات متحدۀ امریکا و آلمان از کار روی طرح‌هایی خبر داده بودند تا تانک‌های محاربوی پیشرفته را به اوکراین فراهم کرده و آن کشور را در جنگ علیه تهاجم روسیه تقویت کنند.

یک سخنگوی اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان با نشر بیانیه‌ای گفته است که تانک‌های یاد شده مستقیماً از انبار نظامی آلمان به اوکراین فرستاده خواهد شد. در بیانیه آمده است که نظامیان اوکراینی به زودی در زمینۀ کاربرد این تانک‌ها آموزش دیده و آلمان برای آنان تسهیلات تدارکاتی و مهمات را فراهم خواهد کرد.

قرار است اولاف شولتز در اواخر روز شنبه در جلسۀ پارلمان آلمان رسماً این موضوع را اعلام کند.

انتظار می‌رود که حکومت ایالات متحده نیز به زودی تحویل‌دهی تانک‌های ام-1 ابرامس را به اوکراین اعلام کند. رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که اندکی بیشتر از ۳۰ تانک ام-1 ابرامس امریکایی به اوکراین تحویل داده خواهد شد.

یک منبع آگاه از این موضوع، به صدای امریکا گفت که قصر سفید طرح ارسال تانک‌های امریکایی را به اوکراین نهایی می‌کند، اما به گفتۀ این مقام امریکایی رسیدن این تانک‌ها به اوکراین و به کارگیری آن در میدان جنگ زمانگیر خواهد بود.

این منبع که به خاطر حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت که تانک‌های امریکایی از وجوه ابتکار مساعدت امنیتی اوکراین از سوی وزارت دفاع امریکا فراهم می‌شود. منبع گفته است که وزارت دفاع امریکا به جای فراهم آوری مستقیم تانک از انبار نظامی امریکا، این جنگ افزار را از شرکت تولید‌کنندۀ یا منابع دیگر خریداری خواهد کرد.

در این صورت، ایالات متحده تانک‌های ام۱ ابرامس را از کشورهای دیګر خریداری کرده و پیش از فرستادن به اوکراین، آن را ترمیم و پالش خواهد کرد.

ریشی سوناک، صدر اعظم بریتانیا که از قبل به فراهم آوری ۱۴ تانک نوع چلنجر۲ به اوکراین تعهد کرده بود، از خبر فراهم آوری تانک‌های امریکایی و آلمانی به اوکراین استقبال کرده است. او در تویتر نگاشته است است که "تصمیم درست متحدان ناتو و دوستان" قدرت دفاعی اوکراین را تقویت خواهد کرد. او در ادامۀ این تویت نگاشته است: "با هم، تلاش‌های مان را برای تضمین پیروزی اوکراین در این جنگ و تامین صلح پایدار، تسریع می‌بخشیم."

شماری از کارشناسان نظامی گفته اند که فراهم‌ شدن تانک‌های لیوپارد-۲ آلمانی و ام۱ ابرامس امریکایی، موازنۀ قدرت نظامی را در میدان جنگ اوکراین به طور چشمگیری تغییر خواهد داد، هرچند مقام‌های روسی آن را کم اهمیت جلوه داده اند.

اناتولی انتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، در یک پیام فیسبوک، اقدامات اخیر واشنگتن را "تحریک آشکار دیگر علیه روسیه" خوانده است. انتونوف ضمن تعهد بر اینکه تانک‌های امریکایی "مانند دیگر نمونه‌های تجهیزات نظامی ناتو تخریب خواهد شد" گفته است که "بدیهی است که واشنگتن عمیقاً تلاش دارد تا شکست استراتیژیک را بر ما [روسیه] وارد کند."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی تلیفونی طرح‌های جدید فراهم آوری تانک به اوکراین را "ناکام" توصیف کرد. او گفته که در مورد این تانک‌ها "گزافه‌گویی" شده و ادعا کرد که این تانک‌ها نیز مانند دیگر جنگ افزار فراهم شده به اوکراین تخریب خواهند شد.

XS
SM
MD
LG