لینک های دسترسی

Breaking News

پولند می‌خواهد به اوکراین تانک بفرستد 


تانک لیوپارد ساخت آلمان
تانک لیوپارد ساخت آلمان

رییس جمهور پولند روز چهارشنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) در جریان دیدار از شهر لفیف اوکراین گفت که کشورش آماده است تانک‌های نوع لیوپارد را به اوکراین بفرستد.

اندری دودا پس از ملاقات با همتایان اوکراینی و لتوانیایی‌اش افزود که وارسا مایل است در چهارچوب یک ایتلاف بین المللی این تانک‌ها را به اوکراین تحویل دهد.

او افزود: "طوری که می‌دانید، شرایط رسمی متعددی وجود دارد که باید مد نظر گرفته شود... اما بیشتر از همه ما می‌خواهیم که این تحت یک ایتلاف بین المللی صورت گیرد و بر سایر کشورها حساب می‌کنم که در تحویل‌دهی [تانک‌ها] سهیم شوند."

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین از این اقدام پولند تمجید کرد اما گفت که او در انتظار یک تصمیم مشترک از سوی کشورهایی است که می‌خواهند تانک‌های پیشرفتهٔ نوع لیوپارد را به کیف بدهند. او افزود که یک کشور به تنهایی نمی‌تواند با اوکراین کمک کند.

تانک‌های لیوپارد ساخت آلمان است و فرستادن آن به اوکراین از سوی هر کشوری که باشد به توافق برلین نیاز دارد. هرچند، امریکا و آلمان هفتهٔ گذشته اعلام کردند که به اوکراین ماشین‌های محاربوی کمک خواهند کرد.

آلمان پیش از این تقاضای فرستادن تانک‌های محاربوی به اوکراین را رد کرده است و دیمترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین روز گذشته گفت که این تصمیم سبب تلفات جانی در اوکراین شده است.

او افزود به همان اندازه که تصمیم در این خصوص به تاخیر انداخته شود به همان اندازه مردم در اوکراین بیشتر خواهند مرد.

پیش از این، فرانسه گفته بود که در پی کمک‌های نظامی به اوکراین است و این‌بار به کیف تانک می‌دهد تا نیروهای این کشور در مقابل تهاجم روسیه از خود دفاع کنند.

اما تا اکنون واضح نشده است که چه تعداد تانک به اوکراین تحویل داده خواهد شد.

فراهم آوری تانک،‌ طیاره‌های جنگی و میزایل‌های دوربرد از دیر زمانی تحریک آمیز پنداشته می‌شود و خطر مقابلهٔ مستقیم میان روسیه و غرب را افزایش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG