لینک های دسترسی

Breaking News

غنی برگزاری نشست سعودی را گام مثبت برای تامین صلح خواند


در آستانه‌ی برگزاری نشستی در باره صلح افغانستان در سعودی، رئیس جمهور غنی، در تماس تلفنی با پادشاه عربستان، برگزاری این نشست را در راستای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان ارزنده خوانده است.

قرار است، دور تازه‌ای از گفتگوهای نماینده‌گان امریکا، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، گروه طالبان و عربستان سعودی در باره صلح افغانستان در شهر جده برگزار شود.

ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه امروز شنبه (۸جدی) گفته است که آقای ‌غنی در تماس تلفنی با شاه سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان، از نقش عربستان سعودی در روند صلح افغانستان قدردانی کرده است.

آقای غنی، در این تماس تلفنی، برگزاری نشست در باره صلح افغانستان می‌تواند یک آغاز خوب برای مراحل بعدی گفتگوهای صلح افغانستان باشد.

در این اعلامیه، به نقل از پادشاه عربستان سعودی نگاشته شده است:" خادم الحرمین الشریفین گفت که عربستان سعودی به پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها باور دارد و در راستای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان، به تلاش‌های‌شان ادامه خواهند داد".

در همین حال، شورای عالی صلح افغانستان میگوید که در این نشست قرار است نمایندگان از حکومت افغانستان نیز اشتراک کند.

آقای طاهری، به صدای امریکا گفت: عربستان سعودی وعده کرده است که در نشست جده،‌ هیأت از افغانستان نیز اشتراک کند و در این نشست نمایندگان کشورهای عضو تلاش می کنند تا طالبان را تشویق کرده که این گروه به میزگفتگوهای مستقیم میان دولت و طالبان حاضر شوند".

سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح، هدف از برگزاری این نشست را زمینه سازی در راستای گفتگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان دانست.

در حدود دو هفته قبل، نمایندگان از امریکا، پاکستان،‌ عربستان سعودی، امارات متحده امریکا و طالبان در ابوظبی روی گفتگوهای صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرده اند.

XS
SM
MD
LG