لینک های دسترسی

Breaking News

حملات کابل و لوگر: غنی روز سه شنبه را ماتم ملی اعلام کرد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در پی حملات اخیر که سبب کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی، به شمول کودکان در کابل و لوگر شد، روز سه شنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) را عزاداری عمومی اعلام کرد.

او در یک ویدیو در حالی که معاونان‌اش نیز در کنارش ایستاده بودند گفته است: "در حالی که در غم و اندوه خانواده‌های عزادار خود را شریک می‌دانیم، به احترام شهدای حمله تروریستی بر محصلان بی‌گناه در ولایت لوگر و متعلمین معصوم دختر در کابل، روز سه شنبه هفتهٔ جاری را عزای عمومی اعلام می‌کنم."

رییس جمهور افغانستان گفته است که در این روز عزا، مراسم فاتحه خوانی به شمول مجسد ارگ، در تمام دوایر دولتی، مساجد و تکایا در سراسر افغانستان برگزار خواهد شد.

آقای غنی وعده سپرد که به خانواده‌های قربانیان و زخمی‌های این رویدادها به صورت عاجل کمک‌های نقدی فراهم خواهد شد. او همچنین گفت که برای تامین هر چه بهتر امنیت با بزرگان و اهالی منطقه مشوره صورت خواهد گرفت.

رییس جمهور غنی بار دیگر گروه طالبان را در این حملات مقصر دانست. او گفت که طالبان از این طریق نمی‌توانند به "اهداف شوم" شان برسند و اگر از کشتن مردم بی‌گناه دست برندارند نه اینکه در مقابل آنان نفرت مردم بیشتر خواهد شد بلکه از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان سرکوب خواهند شد.

این در حالی است که گروه طالبان دست داشتن در حمله دیروز درکابل را رد کرده اند که در آن بیش از ۵۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

اما مقامات افغان می‌گویند در هر حمله‌ای که غیرنظامیان بیشتر آسیب ببینند طالبان از گرفتن مسوولیت آن خودداری می‌کنند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخلهٔ افغانستان گفته است که گروه طالبان از دو آدرس اعلامیه صادر می‌کند؛ "هر زمانی که علیه اهداف نظامی حملات ترویستی انجام می‌دهند مسوولیت می‌گیرند و سخنگویان جعلی شان نوشته می‌کنند. دوم، هر زمانی که اهداف ملکی را هدف قرار می‌دهند از طریق سایت اعماق تحت نام داعش اعلام مسوولیت می‌کنند."

گروه طالبان اما همواره گفته اند که جنگجویان داعش را در افغانستان سرکوب کرده اند و با این گروه همکاری ندارند.

مسوولیت انفجار انتحاری در ولایت لوگر را که ۲۷ کشته و ۹۱ زخمی برجا گذاشت، نیز هیچ گروهی بر عهده نگرفته است؛ حمله‌ای که مقامات افغان طالبان را در آن مقصر می‌دانند.

جامعهٔ بین المللی این حملات را با شدید ترین الفاظ محکوم کرده و خواستار توقف آن شده اند.

XS
SM
MD
LG