لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های جهانی به انفجار مرگبار کابل؛ 'خشونت‌ها فوراً پایان یابد'


انفجار مرگبار روز گذشته در نزدیکی یک مکتب دخترانه در غرب کابل، واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته و وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا آن را "وحشیانه" خوانده است.

وزارت خارجۀ امریکا با نشر اعلامیه‌ای این انفجار را محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان آن ابراز غم‌شریکی کرده است. در اعلامیه آمده است: "ما خواستار پایان‌دادن فوری خشونت و هدف قرار گرفتن بی‌معنای غیرنظامیان بی‌گناه استیم."

در این اعلامیه تاکید شده است که امریکا حمایت و همکاری‌ خود را با مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای این حمله را نکوهش کرده و با مردم و دولت افغانستان ابراز همدردی کرده است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد حمله دیروز در غرب کابل را یک "جنایت فجیع" عنوان کرده و افزوده است که عاملان آن باید حسابده قرار داده شوند.

آقای گوتیرش همچنان بر ضرورت پایان دادن به خشونت‌ها در افغانستان و دستیابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز در این کشور تاکید کرده است.

در این حال، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونسیف) گفته است که در انفجار روز گذشته شمار زیادی از کودکان دانش‌آموز که بیشتر شان دختران بودند، کشته و زخمی شدند.

یونسیف، خشونت‌ها در اطراف مکاتب را غیر قابل‌‌قبول دانسته و افزوده که مکاتب باید در امن باشند؛ جاییکه کودکان بتوانند با احساس آرامش و حفظ مصوونیت به آموزش بپردازند.

در اعلامیه آمده است: "کودکان هرگز و به هیچ وجه نباید هدف خشونت‌ها قرار گیرند. یونیسف از طرف‌های جنگ بار دیگر می‌خواهد که به حقوق‌بشر بین‌المللی و قوانین انسان‌دوستانه پا­بند بوده، امنیت و مصوونیت تمامی کودکان را تامین کنند."

اتحادیۀ اروپا و برخی از کشورهای دیگر نیز این حمله را محکوم کرده و خواهان مجازات عاملان آن شده اند.

وزارت امور داخلۀ افغانستان روز یکشنبه نهم می (۱۹ ثور) گفت که در انفجار موتر بم‌گذاری شده در نزدیکی مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، تا اکنون بیش از ۵۰ نفر کشته و اضافه‌تر از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت افزود که بیشتر قربانیان این انفجار، غیرنظامیان به ویژه دانش‌آموزان مکتب اند.

هرچند حکومت افغانستان طالبان را مسوول این انفجار عنوان کرده، اما طالبان دست داشتن در این حمله را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG