لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: حاضر نیستم بدون انتخابات قدرت را انتقال دهم 


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان یک بار دیگر بر انتقال قدرت از طریق انتخابات تاکید کرد.

آقای غنی امروز ۱۶ مارچ (۲۶ حوت) در جریان "سیمینار اولویت‌های سیاست خارجی و اصلاحات در دستگاه دپلوماسی افغانستان" از گروه طالبان خواست تا در انتخابات اشتراک کنند.

رییس جمهور افغانستان افزود: "اگر طالبان فردا به انتخابات حاضر شوند،‌ما آماده‌ایم، اما بدون انتخابات حاضر نیستم قدرت را به جانشین‌ام انتقال دهم."

این در حالی است که بیش از یک هفته پیش، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده با فرستادن نامه‌ای به رییس جمهور افغانستان هشدار داد كه اگر پیشنهادات تسریع روند صلح را فوراً بررسی نكند، ممكن است به تنهایی با تاخت و تاز طالبان روبرو شود.

در آن نامه از رییس جمهور افغانستان خواسته شده بود تا "موقف سازنده‌ای" را در مورد پیشنهادهای زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان انکشاف دهد.

پیشنهادات آقای خلیلزاد شامل تشکیل "حکومت انتقالی صلح افغانستان" بوده است که در نهایت "پس از تصویب قانون اساسی جدید و انتخابات ملی" قدرت را به یک دولت دایمی منتقل خواهد کرد.

با آنهم، آقای غنی امروز گفت: "بر اساس قانون اساسی افغانستان، هیچکس این حق را ندارد که حق تابعیت یک افغان را سلب کند و هیچ افغان از افغان دیگر کم یا زیاد نیست."

آقای غنی از شتاب ایالات متحده برای رسیدن به صلح ابراز امتنان کرد، اما افزود که حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح عادلانه و پایدار به عوض احساسات بر اساس واقعیت‌ها به پیش خواهند رفت.

آقای غنی نقشهٔ‌راه صلح حکومت افغانستان را مسیر درست دست‌یابی به صلح عادلانه و پایدار خواند.

پیش از این، امرالله صالحِ، معاون اول رییس جمهور افغانستان نیز گفته بود که نامهٔ وزیر خارجهٔ امریکا هیچ تغییر را در موقف افغانستان پیرامون صلح وارد نخواهد کرد.

این در حالی است که قرار است روسیه به تاریخ ۱۸ ماه مارچ و ترکیه در ماه اپریل نشست‌های جداگانه را پیرامون صلح افغانستان برگزار کنند.

تا اکنون حکومت افغانستان و گروه طالبان از اشتراک در نشست مسکو اظهار آمادگی کرده اند.

XS
SM
MD
LG