لینک های دسترسی

Breaking News

آیا اظهارات اندرابی پاسخی به هشدار بلینکن است؟


وزیر داخلهٔ افغانستان در یک مصاحبهٔ تازه گفته است که نیروهای افغان می‌توانند تسلط خویش را نگهدارند، حتا اگر نیروهای امریکایی از این کشور بیرون هم شوند.

اسوشیتدپرس گزارش داده است که این اظهارات مسعود اندرابی هشدار ایالات متحده مبنی بر این که خروج نیروها ممکن منجر به تسخیر بیشتر اراضی توسط طالبان شود را به چالش کشیده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هفتهٔ گذشته با ارسال نامه‌ای به محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان هشدار داد كه اگر پیشنهادات تسریع روند صلح را فوراً بررسی نكند، ممكن است به تنهایی با تاخت و تاز طالبان روبرو شود.

با آنهم، آقای اندرابی در مصاحبهٔ به اسوشیتدپرس گفته است که ممکن نیروهای افغان بدون حمایت هوایی ایالات متحده در دفاع از پوسته‌های ساحات دور افتاده تلفات سنگینی را متقبل شوند، اما تسلط خویش را از دست نخواهند داد.

او افزوده است: "فکر می‌کنیم نیروهای امنیتی افغان در جریان سال جاری به طالبان ثابت کردند که آنان نخواهند توانست اراضی بیشتری را تسخیر کنند."

این مقام افغان گفت که نیروهای افغان به حمایت امریکا تا اکنون گروه‌های تروریستی در افغانستان را تحت فشار نگهداشته اند و خروج شتابزدهٔ امریکا از افغانستان به تروریست‌ها فرصت بیشتر را مساعد خواهد کرد تا جهان را تهدید کنند.

او اضافه کرد که روابط گروه طالبان هنوز هم با شبکهٔ تروریستی القاعده برقرار است و خروج شتابزدهٔ نیروهای امریکایی تلاش‌های جهانی مبارزه با دهشت افگنی را با دشواری بیشتر مواجه خواهد کرد.

این در حالی است که واشنگتن توافقنامهٔ امریکا-طالبان را مرور می‌کند؛ توافقی که بر اساس آن ۲۵۰۰ تن از نیروهای باقی ماندهٔ امریکایی تا اول ماه می افغانستان را باید ترک کنند.

با آنهم آقای بلینکن، پنجشنبه گذشته ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) چهار روز پس از نامه‌اش به رییس جمهور غنی، گفت که تصمیم نهایی در مورد خروج یا ادامهٔ حضور نیروهای امریکایی از افغانستان فراتر از ماه می، اتخاذ نشده است و واشنگتن در حال بازنگری وضعیت است.

او افزود: "ما در حال بررسی این استیم که مشارکت هر دو گروه در گفتگوهای معنادار صلح به کجا می رود. ما همچنین می خواهیم ببینیم که آیا طالبان به تعهدات خود مبنی بر کاهش خشونت و پناه ندادن به تروریست ها عمل می‌کنند یا نه."

XS
SM
MD
LG