لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: برای تمدید یک سالۀ آتش بس مطلقاً آماده هستم


آقای غنی گفت که هیچ قید و شرطی در مذاکرات صلح با طالبان ندارد
آقای غنی گفت که هیچ قید و شرطی در مذاکرات صلح با طالبان ندارد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، گفته است که اگر طالبان بپذیرند، حکومت "مطلقاً" آماده است تا آتش بس با آن گروه را برای یک سال تمدید کند.

حکومت افغانستان حکومت افغانستان از ۲۷ رمضان تا روز سوم عید آتش موقت با طالبان را اعلام کرد و سپس در روز دوم عید، این آتش بس را برای ده روز دیگر تمدید کرد. طالبان نیز در روزهای عید آتش بس کردند، اما آن گروه در روز سوم عید با نشر اعلامیه‌ای گفت که عملیات جنگی آنان پس از عید از سرگرفته می شود.

آقای غنی که به دیدار کاروان صلح جوانان ولایت هلمند رفته بود، از آمادگی خود برای مذاکرات صلح در هر جای افغانستان که طالبان بخواهند، خبر داد. او با تاکید بر روند صلح بین الافغانی گفت "زمانیکه از خود خانه داشته باشیم، چرا در کشور بیگانه مذاکره کنیم".

این در حالی است که ازبیکستان با دعوت از حکومت افغانستان و طالبان، ابراز آمادگی کرده است تا مذاکرت مستقیم صلح را میان این دو طرف میزبانی کند.

رئیس جمهوری افغانستان، خودش و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان به عنوان آدرس مذاکرات صلح به طالبان معرفی کرد و گفت "کی با من می نشیند، مولوی صاحب هبت الله با من می نشیند، بیاید بنشیند، بدون قید و شرط مذاکره می کنیم".

آقای غنی گفت که هیچ موضوعی را از اجندای مذاکرات صلح با طالبان خارج نکرده است و به گفتۀ وی حاضر است به شمول خروج قوای خارجی از افغانستان، در یک طرح دراز مدت، با طالبان مذاکره کند.

رئیس جمهوری افغانستان یکبار دیگر طالبان را به مشارکت سیاسی فراخواند و گفت "انتخابات در راه است، بیایند طالبان در انتخابات شرکت کنند."

کاروان صلح با ترکیب هفت نفر که ۳۸ روز پیش پای پیاده از هلمند به سمت کابل حرکت کرده بود، روز دوشنبه (۱۸ جون) به کابل رسید. این کاروان ۷۰۰ کیلومتر راه را پیمود و شمار دیگر فعالان صلح طلب در این مسیر به آن پیوستند، طوریکه هنگام رسیدن به کابل در این کاروان حدود ۱۰۰ نفر شامل بود.

XS
SM
MD
LG