لینک های دسترسی

Breaking News

غنی از تمدید ده روزۀ آتش بس و طالبان از ادامۀ جنگ خبر دادند


طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که آتش بس آن گروه شام یک شنبه (۱۷ جون) پایان می‌یابد و عملیات آن گروه مانند گذشته ادامه می‌یابد.

طالبان در این اعلامیه گفته اند که آتش بس آن گروه در روزهای عید در پاسخ به آتش بس "ادارۀ کابل" نه بلکه به خاطری بوده است تا مردم افغانستان مراسم عید را به خوبی و آسانی برگزار کنند.

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جلسۀ شورای امنیت ملی افغانستان که عصر یک شنبه (۱۷ جون) برگزار شده بود "آتش بس را با طالبان افغان برای ۱۰ روز دیگر تمدید کرد".

آتش بس در روزهای عید به نقل از اعلامیۀ طالبان ایجاد فرصتی بود تا "صف واحد" آن گروه را نمایش داده و ثابت بسازد که هیچ گونه مذاکرات "آشکار و پنهان" میان طالبان و حکومت افغانستان جریان ندارد.

پیش از این رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به رهایی ۴۶ زندانی طالبان به مثابۀ اقدام حسن نیت از طالبان نیز خواسته بود تا به صلح و آتش بس واکنش مثبت نشان دهند.

مردم در شماری از ولایات افغانستان هم خواستار تمدید آتش بس شده اند.

ایالات متحدۀ امریکا، بریتانیا، ناتو و ملل متحد از پیشنهاد رئیس جمهور غنی مبنی بر تمدید آتش بس با طالبان استقبال کرده و وزیر خارجۀ امریکا گفته است که آمادۀ تسهیل گفتگوهای صلح افغانستان است.

اما منتقدان طرح آتش بس با طالبان به این باور اند که در روزهای عید بازگذاشتن دروازه های شهرها به روی طالبان سبب شده است تا جنگجویان آن گروه دسته دسته و بدون اینکه بازرسی و تفتیش شوند وارد شهرهای بزرگ شود که احتمالاً در آینده خطر ساز خواهد بود.

خبرگزاری رویترز نیز بدون ذکر نام از قول یکی از دپلومات‌های ارشد غربی در کابل نگاشته است طرح رئیس جمهوری غنی برجسته و مهم بود اما به گفتۀ این دپلومات غربی اگر طالبان آتش بس را تمدید نکنند "پیامد آن فاجعه بار بوده می‌تواند".

هرچند، رهبری طالبان از جنگجویان آن گروه خواسته است تا پیش از پایان روز یک شنبه شهرها و محلات زیر ادارۀ حکومت را ترک کنند، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که مبادا تندروان طالب با استفاده از آتش بس روزهای عید با ساز و برگ فراوان جنگی وارد شهرها شده و پس از پایان آتش بس، حملات مرگبار و خونینی را به راه بیاندازند.

XS
SM
MD
LG