لینک های دسترسی

Breaking News

موافقت جرگۀ مشورتی صلح با رهایی مشروط ۴۰۰ زندانی طالبان


رییس جرگۀ مشورتی صلح افغانستان اعلام کرد که اکثریت کمیته‌های این جرگه فیصله کرده اند که ۴۰۰ زندانی طالبان به ضمانت از بند رها شوند.

عبدالله عبدالله، رییس این جرگه روز شنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) در یک نشست مطبوعاتی گفت که فیصله نهایی لویه جرگه مشورتی فردا با شهروندان این کشور شریک خواهد شد.

آقای عبدالله افزود که از میان ۵۰ کمیتۀ این جرگه، هیچ یکی از آنان با رهایی زندانیان طالبان از بند حکومت افغانستان مخالفت نکرده اند.

رییس جرگۀ مشورتی صلح افغانستان گفت که اکثریت کمیته‌های این جرگه در هنگام گزارش‌دهی شان گفته اند که "زندانیان باقی‌مانده طالبان آزاد شوند، اما با شرایط و ضمانت بین‌المللی تا آنان دوباره به میدان‌های جنگ برنگردند.

او افزود: "همه خواهان آغاز گفتگوهای صلح اند، اما گفته اند که برای رهایی زندانیان طالبان ضمانت گرفته شود که رهایی آنان باعث تشدید جنگ نشود و دوباره به میدان جنگ نروند...اکثریت خواست شرکت‌کنندگان جرگه این بود که موانع از سر راه صلح برداشته شود."

آقای عبدالله تاکید کرد تمامی کسانی که طالبان خواستار آزادی آنان اند همه شهروندان افغانستان اند و در میان آنان شهروندان خارجی وجود ندارد. به گفته وی اگر آزادی زندانیان طالبان تکمیل شود، نخستین دور مذاکرات بین‌الافغانی در قطر برگزار خواهد شد.

همچنان اعضای این جرگۀ مشورتی گفته اند که با آزادی زندانیان طالبان باید آتش‌بس "بدون قید و شرط" در افغانستان برقرار شود و طرف‌ها به آن متعهد بمانند.

آنان تاکید کرده اند که باید دستاوردهای ۱۹ سال گذشته در گفتگوهای صلح حفظ شود.

XS
SM
MD
LG