لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: مداخله‌های بیرونی در وزارت داخله به صفر برسد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان بار دیگر خواستار اصلاحات بنیادی در وزارت داخله افغانستان شد و گفت که "باید مداخله‌های بیرونی در این وزارت به صفر برسد."

آقای غنی این مداخله‌ها را روشن نساخت؛ اما پیش از این گزارش‌هایی در مورد مقرری‌ها با فشار اراکین بلندپایه دولتی به شمول مجلس نمایندگان نشر شده بود.

رییس جمهور افغانستان که روز دوشنبه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی هنگام صحبت در یازدهمین دور فراغت محصلان اکادمی پولیس ملی جنرال عبدالرازق گفت که پولیس باید از میدان‌‎های جنگ بیرون شده و پس از این به وظیفۀ اصلی شان که تنفیذ قانون است، سوق داده شوند.

آقای غنی گفت: "در قانون ما افراد مسلح ‌غیرمسوول وجود ندارد. دزد و قاچاقبر، پولیس را تهدید کرده نمی‌تواند، دزد و رهزن پولیس را دشنام داده نمی‌تواند اگر این حمایت را می‌خواهید، پس حمایت من و تمام دستگاه دولت را دارید."

آقای غنی در بدل این حمایت از نیروهای امنیتی افغان خواست که برای تامین امنیت شهروندان این کشور تلاش کنند. آقای غنی همچنین گفت: "هیچ مسوول امنیتی افغانستان حق کشتن یک افغان را ندارد."

او افزود: "در پولیس اول مغز، دوم فکر به کار است و در مرحله اخیر رجوع به استعمال قوا شود. شهروندان در شهرها نمی‌خواهند که پولیس وسیلۀ قتل حتا یک دزد باشند. حکم اعدام را تنها یک محکمه داده می‌تواند... قانون اجازه نداده و حتا سرقوماندان اعلی این حق را ندارد."

رییس جمهور افغانستان در حالی به مسوولان امنیتی برای استعمال درست قوا گوشزد کرد که هفته گذشته پنج نفر به شمول آمر ستار غوربندی، فرمانده پیشین جهادی و عضو حزب جمعیت اسلامی در جریان عملیات "نیروهای امنیت ملی" در کابل کشته شدند.

پس از آن آقای غنی هیاتی را در پیوند به این رویداد تعیین کرد تا یافته‌های شان را در این مورد با حکومت شریک کنند.

XS
SM
MD
LG