لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: برخی گروه ها در پاکستان آشکارا غارت در افغانستان را جشن می گیرند


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که برخی از شبکه ها و سازمان ها در پاکستان که از طالبان حمایت می کنند، آشکارا غارت و از بین رفتن دارایی‌ها و توانایی‌های مردم و دولت افغانستان را جشن می گیرند.

آقای غنی این اظهارات را امروز جمعه ۱۶ جولای (۲۵ سرطان) در کنفرانس بین‌المللی آسیایی مرکزی و آسیایی جنوبی تحت عنوان "اتصال منطقوی، چالش‌­ها و فرصت‌ها" در تاشکند، پایتخت اوزبیکستان بیان کرد.

رییس جمهور افغانستان گفت: "برخلاف اطمینان مکرر صدراعظم خان و جنرال هایش مبنی بر اینکه پاکستان تصرف طالبان در افغانستان را به نفع پاکستان نمی‌دانند، و از قدرت و نفوذ خود برای وادار کردن طالبان به مذاکرات جدی استفاده خواهند کرد، شبکه ها و سازمان های که از طالبان پشتیبانی می کنند آشکارا از بین بردن دارایی ها و توانایی های مردم و دولت افغانستان را جشن می گیرند ".

آقای غنی یکبار دیگر از پاکستان خواست تا "برای صلح و توقف جنگ" از نفوذ خود بر طالبان استفاده کرده و آنان را وادار نماید تا به میز مذاکره برگردند.

رییس جمهور غنی همچنین گفت که در ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار فرد مسلح از پاکستان و سایر کشورها وارد افغانستان شده اند.

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به تمویل و تجهیز طالبان و سایر گروه‌های دهشت افگن متهم کرده است؛ اتهامی که اسلام‌آباد آنرا رد می‌کند.

مقامات پاکستانی اذعان کرده اند که خانواده ‌های طالبان در پاکستان استند، اما گفته اند که آنها مانند قبل بالای طالبان نفوذ ندارند.

در همین حال، ارگ گفته است که رییس جمهور غنی با عمران خان، صدراعظم پاکستان دیدار کرده است، اما در مورد جزییات این دیدار چیزی نگفته است.

با وجود تشدید جنگ در افغانستان و ادعای طالبان برای کنترول تعدادی از مناطق، رییس جمهور غنی گفت که با عبرت گرفتن از جنگ در کشورهایی مانند عراق، سوریه، الجزایر و یمن نمی‌خواهد به جنگ ادامه دهد و یک بار دیگر از طالبان خواست تا با دولت افغانستان وارد گفتگوهای جدی صلح شوند.

XS
SM
MD
LG