لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: به دنبال یک راه حل و دستیابی به صلح در افغانستان استیم


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان صلح و ثبات در این کشور را به نفع تمام کشورهای منطقه خوانده و می‌گوید که تلاش‌ها برای پایان دادن به خشونت‌ها و برقراری صلح در افغانستان جریان دارد.

آقای غنی که روز سه شنبه ۳۰ مارچ (۱۰ حمل) در نهمین نشست قلب آسیا – پروسۀ استانبول سخنرانی می‌کرد گفت: "صلح برای ما یک آرزو نیست بلکه یک ضرورت مهم است، ما با متحدین خود به دنبال یک راه حل و دستیابی به صلح استیم...ما امیدوارم که خشونت و زورگویی را در افغانستان خاتمه دهیم."

آقای غنی بار دیگر بر انتقال قدرت از طریق برگزاری انتخابات تاکید کرد و گفت که این انتخابات باید تحت نظر جامعه جهانی و سازمان ملل متحد برگزار شود.

رییس جمهور افغانستان نقش کشورهای منطقه را در بخش‌های مختلف به ویژه پیشرفت این کشور مهم عنوان کرد و افزود که روابط میان افغانستان و تاجیکستان بر اساس احترام متقابل استوار است.

آقای غنی همچنان اجماع جهانی و منطقه‌یی را برای برقراری صلح در افغانستان حیاتی خواند.

نهمین نشست قلب آسیا – پروسۀ استانبول با حضور رییس جمهور غنی، امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان و وزیران ۱۳ کشور در دوشنبه پایتخت این کشور برگزار شد.

در این نشست امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان گفت که قضیۀ افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید به این جنگ از راه سیاسی پایان داده شود.

آقای رحمان همچنان گفت که کشورش از روند صلح افغانستان برای برقراری صلح و پایان خشونت‌ها در این کشور پشتیبانی می‌کند.

او افزود: "تاجیکستان از موقف حکومت افغانستان در مذاکرات بین‌الافغانی به هدف تامین امنیت، صلح و ثبات در این کشور پشتیبانی می‌کند و باید در این گفتگوها منافع مردم افغانستان در نظر گرفته شود."

آقای رحمان همچنان از کشورهای منطقه و جامعه جهانی خواست که برای برقراری صلح در این کشور تلاش‌ کنند و به گونۀ "بی‌غرض" به کمک‌های شان در این راستا ادامه دهند.

رییس جمهور تاجیکستان همچنان تاکید کرد که کشورش آماده است تا افغانستان را در تطبیق پروژه‌های زیر بنایی، به شمول انرژی، حمل و نقل و زراعت همکاری کند.

XS
SM
MD
LG